Er zit zand in de motor van het economische wonder China. Na een periode van ongebreidelde groei vertraagt de economie van het land… en treedt het in de voetsporen van de rest van de wereld. Vastgoedzeepbel, faillissementen, stijgende werkloosheid, dalende export. Sinds de Covid-crisis blijft ook China hoesten en in de loop van de eerste helft van 2024 groeide de Chinese export met slechts 7%, terwijl de prognoses 10% bedroegen. De verklaring voor deze vertraging schuilt in een daling van de binnenlandse vraag, maar ook in de invoering van douaneheffingen in het buitenland, met name in de Verenigde Staten en Europa.
Daarnaast kampt China met problemen zoals luchtvervuiling die elk jaar vele doden veroorzaakt. Het fenomeen is zorgwekkend, zo erg zelfs dat de Volksrepubliek draconische maatregelen neemt, zoals de verplichting dat de vrachtwagenvloot moet overschakelen op aardgas (lng) in plaats van diesel. Dit zal de binnenlandse vraag naar diesel drastisch doen afnemen. En als je de grootste economie ter wereld bent, dan gooit zo’n beslissing gewis gewicht in de schaal.
Advertentie – lees hieronder verder
30% marktaandeel
In 2023 steeg de verkoop van lng-trucks met +300%, waardoor hun marktaandeel van 10% naar 30% schoot. Het moet gezegd worden dat de overheid er alles aan doet om deze overgang te versnellen, met name door subsidies tot 20.000 euro. Het loont duidelijk voor bedrijven, want de kosten van lng liggen veel lager dan die van diesel, dus de extra kosten van een lng-truck verdienen zichzelf terug in slechts 190 dagen.
Als gevolg hiervan is het binnenlandse verbruik van diesel in elkaar gezakt. De schattingen lopen dat dit wereldwijd nog eens met 2 tot 7% zal dalen in de komende zes maanden. Dat is kolossaal. Experts berekenden dat de huidige daling in de vraag naar diesel voor het wegvervoer 220.000 vaten per dag bedraagt.
Welke gevolgen?
Wat zijn de gevolgen van deze situatie? In eerste instantie kunnen we verwachten dat de prijs van diesel voor het wegvervoer zal dalen als gevolg van de verminderde vraag. Maar daarna? Dat is minder zeker, omdat deze brandstof, waar steeds minder vraag naar is, ofwel schaars en dus duur kan worden, of ze zal gewoon sneller dan verwacht verdwijnen, omdat oliemaatschappijen het onrendabel vinden om ze nog voor weg- of bouwmachines te produceren. Bovendien hebben over de hele wereld veel raffinaderijen die diesel produceren de afgelopen maanden groot onderhoud gepleegd, en de raffinaderijen die weer zijn opgestart, hebben hun productieniveau nog niet terug bereikt, wat verder bewijs levert voor de daling. En dat is nog niet alles: in China begint dit fenomeen zich ook voor te doen bij benzine, omdat elektrische auto’s steeds meer de plaats innemen van loodvrije modellen. De invloeden zijn talrijk en of we al dan niet doorgaan met verbrandingsmotoren hangt af van meer dan alleen politieke wil.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be