Sinds 1 oktober 2024 mogen meerdere tankstations in Parijs geen diesel meer verdelen. Deze maatregel maakt deel uit van het plan rond de lage-emissiezone (LEZ) van de stad, onder leiding van Ecolo-burgemeester Anne Hidalgo, en is bedoeld om de luchtvervuiling in de stad te verminderen. De getroffen stations bevinden zich op strategische locaties zoals Porte d’Orléans, Porte d’Aubervilliers, Porte de Clignancourt en Quai d’Issy-les-Moulineaux en zijn niet langer gemachtigd om diesel aan te bieden, ongeacht het type voertuig.
Dit verbod komt voort uit een overeenkomst tussen Parijs en Total Energies, dat de tankstations in de stad beheert. In deze samenwerking is een clausule opgenomen die expliciet voorschrijft dat de verkoop van diesel moet stoppen. Zonder deze contractuele bepaling hadden de exploitanten de beslissing van de stad kunnen omzeilen.
Bredere context
De beslissing om diesel in Parijs te verbieden is slechts één stap in een veel breder proces. Oorspronkelijk moest het distributieverbod samenvallen met het verbod op “Crit’Air 2”-voertuigen (Euro 4-benzineauto’s van 1 januari 2006 tot en met 31 december 2010 en Euro 5- en 6-dieselauto’s vanaf 1 januari 2011), oorspronkelijk gepland voor 30 juni 2024. Dit verbod is echter uitgesteld tot 2030. De belangrijkste reden? De financiële onmogelijkheid voor veel bestuurders om hun voertuigen te vervangen. Niets nieuws onder de zon, want Brussel heeft net hetzelfde gedaan door het verbod op Euro 5-dieselvoertuigen met twee jaar uit te stellen.
Het verbod op dieseldistributie had dus al eerder moeten ingaan. Maar de Olympische Spelen van deze zomer in Parijs hebben ook deze maatregel uitgesteld, omdat hulpverleningsvoertuigen toegang tot dieselvoorraden nodig hebben om de veiligheid tijdens het evenement te garanderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Gaat dit model navolging krijgen?
Het verbod op diesel in deze stations zou andere grote Europese steden kunnen inspireren. Nu stedelijke lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond rijzen, is de vraag niet langer óf deze maatregel wordt ingevoerd, dan wel wanneer. Dat telt ook voor Brussel, al zal dit waarschijnlijk pas over minstens twee jaar gebeuren (1 januari 2027), gezien de verlenging voor Euro 5-diesels. Euro 6 mag nog tot 2030 circuleren. Maar daarna weerhoudt niets de autoriteiten ervan om actie te ondernemen.
Welke alternatieven voor automobilisten?
Parijse bestuurders kunnen nog steeds terecht bij veertien tankstations die diesel blijven aanbieden in de Franse hoofdstad. Maar voor een stad met 2,1 miljoen inwoners, waarvan veel voertuigen diesel ‘drinken’, lijkt dat weinig. Het roept vragen op over de lengte van de wachtrijen tijdens drukke momenten, zoals de vakantieperiode. Bovendien is het niet ondenkbaar dat de autoriteiten verdere stappen ondernemen om het verbod uit te breiden naar de overgebleven stations.
Gelukkig voor zowel inwoners als toeristen (waaronder veel Belgen) bieden dieselauto’s doorgaans een groot rijbereik. Dit betekent dat je eenvoudig buiten de stad kunt tanken en vervolgens probleemloos veel kilometers kunt afleggen. Het is dus verstandig om vooraf maatregelen te nemen als je met een dieselauto naar Parijs reist.
Foto: TotalEnergies
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be