Maximumsnelheid van 100 km/u “is geen goed idee”

Zoals we onlangs berichtten, kwam een Vlaams parlementslid van Groen met het voorstel op de proppen om de maximumsnelheid op Belgische snelwegen te verlagen naar 100 km/u. Niet per sé voor meer veiligheid, wel om auto’s minder te doen verbruiken én om “Poetin pijn te doen”. Of het ook zover komt? Minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is geen voorstander en ze legt ook uit waarom.

Gepubliceerd op 6 april 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Maximumsnelheid van 100 km/u “is geen goed idee”

“Een wagen die minder snel rijdt, verbruikt ook minder”, predikte Stijn Bex van de Vlaamse groenen. Volgens hem zouden bestuurders per 100 km 0,7 tot 1,5 liter besparen door 100 in plaats van 120 km/u te rijden.

Ook wordt vanuit zijn partij naar Nederland verwezen, waar de snelheidsverlaging enkele jaren geleden werd ingevoerd. Net zoals bij onze noorderburen heeft het voorstel enkel betrekking op de maximumsnelheid overdag. Anders gezegd: als het van Groen afhangt, mogen we met zijn allen binnenkort max. 100 km/u overdag en 120 km/u ‘s nachts (tussen 19u en 6u).

Minister van mobiliteit niet akkoord

lydia-peeters-foto

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en lid van Open Vld, loopt niet warm voor het voorstel. Op HLN Live verkondigde ze dat “iedereen de vrije keuze moet hebben om zijn rijgedrag aan te passen”. Als antwoord op een andere vraag gaf ze dat er momenteel wordt geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur voor fietsers en elektrische auto’s, wat natuurlijk broodnodig is (en volgens ons ook belangrijker dan een verlaging van de toegelaten snelheid).

Advertentie – lees hieronder verder

Desondanks blijft Groen bij het voorstel. Fractieleider Björn Rzoska verdedigde het op het bovenvernoemde kanaal door te stellen dat er enerzijds “nauwelijks tijdverschil” is en het anderzijds een “enorme besparing op het brandstofverbruik” oplevert. “Dit plan neemt geen vrijheid van de burgers af. Zij kunnen nog altijd de wagen nemen. Het doet vooral Poetin pijn”, zei hij in een verklaring.

100 en 30 km/u?

Als je Groen en Vooruit samen zou laten beslissen, worden de maximumsnelheden in België verlaagd naar 100 km/u op autosnelwegen en 30 km/u binnen elke bebouwde kom. De laatstgenoemde partij, onder leiding van Conner Rousseau, wil immers dat de zone 50 zoals we die vandaag kennen, wordt afgeschaft en vervangen door een algemene zone 30, die nu enkel in bepaalde steden zoals Brussel en Leuven en op bepaalde plaatsen zoals aan scholen geldt. Eén van de uitgesproken tegenstanders van dat plan is Theo Francken (N-VA), die het in één woord “belachelijk” vindt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
51.876 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.876 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.