VIAS: “Zware auto’s verhogen kans op overlijden zwakke weggebruikers”

Volgens een nieuw onderzoek van VIAS is voor kwetsbare weggebruikers het risico op overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kg in plaats van een van 1200 kg. Een actueel thema gezien het groter aantal zware SUV’s en elektrische auto’s in het huidige verkeer.

Gepubliceerd op 1 juni 2022
Leestijd : 4 min

Deel

VIAS: “Zware auto’s verhogen kans op overlijden zwakke weggebruikers”

Verkeersinstituut VIAS voerde een nieuwe, grote studie uit waarbij de ongevallen tussen 2017 en 2020 werden geanalyseerd. Voor het eerst werden de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven wagens met als doel de karakteristieken van de voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers. Zo wou VIAS de link nagaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Het gaat zowel om eigenschappen van de auto (gewicht, vermogen, leeftijd) zelf als externe factoren, zoals de leeftijd van de weggebruikers, de snelheidslimieten, de lichtomstandigheden, de aard van de aanrijding, enz.

Nieuwe uitdaging

Nu levert de tendens op zich geen grote verrassingen op. We wisten natuurlijk al langer dat de kans dat een klapper van een fietser met een vrachtwagen goed afloopt, veel lager ligt dan een impact met een stadswagentje. Dat is gewoon fysica. Maar dit onderzoek geeft meer verfijning in de ongevalstatistieken.  En dat brengt weer nieuwe inzichten in de ongevallen op onze wegen.

Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van VIAS is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico op overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kg tegenover één van 1200 kg.

Zeker met de tendens naar grotere en zwaardere SUV’s en crossovers, al dan niet met een elektrische aandrijving, die al vaak een eind over de 2 ton gaan, is dit toch een grote uitdaging op vlak van verkeersveiligheid anno 2022. Langs de ene kant worden auto’s steeds veiliger doordat ze meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen, die ongevallen helpen vermijden of de gevolgen ervan beperken. Maar langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds hogere gewicht van de nieuwe voertuigen. “Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren”, formuleert VIAS als conclusie van zijn recentste onderzoek.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook andere factoren

fiets-ongeval-velo-accident

Hoewel uit dit onderzoek van VIAS blijkt dat er een belangrijke correlatie bestaat tussen het gewicht van een voertuig en het risico op overlijden van een kwetsbare weggebruiker, mogen enkele andere factoren daarbij evenmin onderschat worden. Zo zijn de leeftijd en het vermogen twee andere eigenschappen die een belangrijke impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden.

Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt namelijk 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 pk, stijgt volgens VIAS het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een wagen van 120 pk.

Verder speelt ook de leeftijd van de bestuurder en de kwetsbare weggebruiker een rol. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt.  Voor die laatste geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden.

Ook flagrant is dat het risico op overlijden 126% groter is voor een motorrijder dan voor een fietser. Verder wordt de invloed van de snelheidslimieten aangetoond. Voor een zwakke weggebruiker is het risico op overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt in vergelijking met een zone 30. En tenslotte mag de invloed van de lichtomstandigheden niet onderschat worden, want het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft, is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.