De problemen van de auto-industrie zijn ondertussen genoegzaam bekend. Het wingewest China droogt op, er zitten stokken in de wielen van de elektrische auto en de concurrentie vanuit het oosten stopt niet met groeien. Vooral de automerken uit Duitsland kreunen. Mercedes, Volkswagen en BMW hebben al winstwaarschuwingen uitgestuurd, wat betekent dat het plaatje van de boekhouding er niet rooskleurig op wordt. De herfstperiode, waarin alle merken hun cijfers voor het derde kwartaal publiceren, is somberder dan anders.
BMW steekt de rest voorbij
Polestar en Volkswagen zijn de laatste in het rijtje die in hun orderboeken lieten kijken. De eerste, een volelektrisch merk, zag de verkoop met 14% teruglopen, ondanks de uitbreiding van het gamma van één naar drie modellen, en de Duitse reus keek tegen een terugval aan van bijna 10% in tijdens het laatste kwartaal. Bij Mercedes is het helemaal huilen met de pet op. Inclusief de bestelwagens zag het luxemerk uit Stuttgart zijn verkoop van batterijmodellen met meer dan 31% dalen. Dat zijn harde klappen.
En dan is er BMW. Met een stijging van 10,1% wist het merk uit Beieren 103.440 elektrische auto’s te verkopen tijdens het jongste kwartaal, wat meer dan dubbel zoveel is als zijn gedoodverfde rivaal Mercedes (46.900 stuks). Opvallend. Te meer daar beide merken ook omgekeerd evenredig aan elkaar gewaagd zijn in hun verkoop van plug-inhybrides. Bij BMW daalt de verkoop daarvan met 20%, terwijl Mercedes – zoals de algemene trend is – dik 21% meer kopers vond voor zijn stekkerhybrides. Het is bijna ironisch dat een van de merken die zich niet wil binden aan een deadline voor een volledig elektrisch gamma het uitgerekend zo goed doet. In die mate zelfs dat het merk op de Europese markt zelfs de leiding nam voor auto’s op batterijen en voor het eerst het Amerikaanse Tesla inhaalde. Een symbolischer mijlpaal kun je niet bedenken.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfde aflossingen ongeacht aandrijflijn
Hoe komt het nu dat BMW erin slaagt om vlotjes boven de kaap van honderdduizend verkochte elektrische auto’s te blijven, terwijl de voornaamste rivaal niet eens boven vijftigduizend eindigt? Hanteert het een geheime formule? Zoals wel vaker is de verklaring niet eensluidend, maar een van de redenen is dat het merk in de juiste klasse speelt, namelijk de categorie van kopers die er het profiel of de centen voor heeft om zich de meerprijs van batterijtechnologie te veroorloven. Maar dat heeft Mercedes natuurlijk ook. Een ander voordeel is de slimme prijszetting. Acht op de tien BMW’s worden in full lease aangeschaft, en hier hanteert het merk een strategie waarbij de klanten eerst voor het model, en dus het design, en de uitvoering en pas daarna de motorisatie kiezen. Ook dit is geen unieke praktijk, maar wel typisch BMW in die zin dat verschillende modellen, zoals bijvoorbeeld de i7 of de i4 uiterlijk niet drastisch van elkaar verschillen. Bij de concurrentie zoals Volkswagen en Mercedes moet je bewust voor een elektrisch model kiezen. Bovendien gebruikt het Duitse merk maandelijkse betalingen die amper verschillen naargelang de gekozen aandrijving. Het zoveelste bewijs dat elektrisch rijden werkt zolang de prijs maar goed zit.
Dat BMW de tarieven kan gelijktrekken, ligt aan de sterke tweedehandsprijzen waar het op rekent. Dat is abnormaal, want het wil zeggen dat het merk meer immuun is tegen de forse dalingen van tweedehandsprijzen dan de concurrentie. Wellicht speelt het ook mee dat het merk zich een marktaandeel koopt en gunstige condities verleent, alias het prijsverschil van e-modellen mee doorslikt – concurrent Mercedes weigert dat vooralsnog te doen. Het hangt er dan gewoon vanaf in welk stadium je als automerk de kost ophoest. Op voorhand, zoals BMW, of achteraf, zoals dat voor Mercedes lijkt uit te draaien. Door het hoge elektrische aandeel zit BMW op koers zijn CO2-doeleinden te gaan halen en vermijdt zo de fikse boetes van de EU waar Mercedes wel tegenaan kijkt. Uiteindelijk zal de fabrikant die zich het best aan de omstandigheden aanpast in het voordeel zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be