De markt voor elektrische auto’s is in enkele maanden tijd sterk veranderd. Terwijl de Chinese modellen aan belang winnen, is Tesla van zijn voetstuk gevallen. De redenen zijn duidelijk: het gedrag van topman Elon Musk en een verouderend productgamma. De verkoopresultaten zakken als nooit tevoren – in ons land zelfs met meer dan 60%. Ook elders in Europa gaat het slecht. Nochtans was de Model Y in 2023 nog de bestverkochte elektrische auto van het jaar. Vandaag ziet het plaatje er heel anders uit.
De een zijn dood is de ander zijn brood, zo luidt het gezegde. En net dat blijkt nu. Sommige merken doen het beter dankzij de moeilijkheden bij Tesla. Vooral de Volkswagen-groep haalt er voordeel uit. Hun resultaten over het eerste kwartaal zijn positief, vooral dankzij de verkoop van de elektrische modellen, waar tot voor kort nog veel kritiek op was.

Wel in Europa, niet in China
Wereldwijd steeg de verkoop van Volkswagen met 1,4% in de eerste drie maanden van het jaar, tot 2,13 miljoen voertuigen. Maar dat gemiddelde verbergt grote regionale verschillen. In Europa ging het om een groei van 3%, in de VS zelfs 4% – mogelijk omdat kopers zich haastten vóór de invoering van invoerheffingen. In China daarentegen daalde de verkoop met 7%.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie kijkt naar de elektrische auto’s, ziet dat de verkoopstijging allesbehalve symbolisch is, integendeel. Wereldwijd ging het om een toename van 59% tot 216.800 voertuigen. In Europa zijn de elektrische auto’s meer dan verdubbeld, tot 158.100 exemplaren. Zelfs in de VS is er groei: +51% tot 19.900 wagens. Alleen in China blijft Volkswagen achter: daar zakten de verkopen met 37%, tot 25.900 exemplaren. In dat land zwaait BYD de plak.
In totaal maken de elektrische auto’s intussen 10% van de wereldwijde Volkswagen-verkoop uit. Niet slecht, als je weet hoe moeilijk de situatie nog maar enkele weken was. Meer nog: Volkswagen zou nu marktleider zijn in Europa op het vlak van elektrische auto’s, met 26% marktaandeel.

De vraag is natuurlijk of dat blijft duren. Hopelijk wel, want in deze turbulente tijden lijkt het logisch om voor Europese merken te kiezen. De productstrategie van Volkswagen lijkt alleszins zijn vruchten af te werpen. Nieuwe modellen zoals de Volkswagen ID.7 Tourer, Audi Q6 E-tron en Skoda Elroq hebben een groot aandeel in het succes.
Volkswagen hoopt intussen ook snel weer sterker te worden in China. Op 23 april stelt de constructeur het eerste productiemodel voor van het nieuwe merk AUDI (met hoofdletters). Daarnaast presenteert Volkswagen drie elektrische modellen die in 2026 op de markt komen. Elk van die modellen wordt gebouwd in samenwerking met respectievelijk FAW, SAIC en JAC. De situatie noopt Volkswagen ook om sneller werk te maken van een opvolger voor de belangrijke modellen ID.3 en ID.4.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be