Skoda breidt zijn elektrische gamma uit met de Elroq, een model dat een nieuwe designtaal introduceert, vooral met de Tech Deck-voorkant. Het radiatorrooster van de vorige modellen ruimt plaats voor een glanzend zwarte strook waarin de matrixkoplampen geïntegreerd zijn, telkens bestaande uit vier led-elementen. De stroomlijn van deze 4,48 m lange SUV is zorgvuldig bestudeerd en hij heeft een uitstekende Cx-waarde van 0,26 dankzij innovaties zoals een actief koelrolluik vooraan. Dit rolluik opent automatisch wanneer de batterij gekoeld moet worden. Als er weinig koeling nodig is, sluit het rolluik en vermindert het de luchtweerstand zoals de luchtgordijnen aan de voorkant. De aluminium velgen van 19 tot 21 duim zijn ook ontworpen voor meer efficiëntie.
Veel ruimte
De Elroq staat op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep, dat al gebruikt wordt door andere modellen zoals de Volkswagen ID.3 en ID.4. De koetswerkoverhangen van de Elroq zijn tot een minimum beperkt. Skoda belooft veel ruimte voorin en achterin en een mooie kofferinhoud van 470 liter, die je kunt vergroten tot 1.580 liter met neergeklapte achterzetels.
Standaard beschikt de Elroq over een centraal scherm van 13 duim met een interface die al werd toegepast bij de jongste Skoda-modellen, zoals de Superb en de Enyaq. De digitale instrumenten (Digital Cockpit) zijn ook van partij. Als optie kun je kiezen voor een head-updisplay met augmented reality. Voor de bekleding gebruikt Skoda veel gerecycleerde materialen, zoals de zetelbekleding die voor 78% bestaat uit petflessen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vier versies, drie batterijen
Het instapmodel Elroq 50 heeft een batterij met een nettocapaciteit van 52 kWh die een motor met 125 kW en 310 Nm voedt. Hij heeft een rijbereik van 370 km. De Elroq 60 heeft een grotere batterij (59 kWh netto) en een motor met 150 kW en 310 Nm, waardoor het rijbereik stijgt tot meer dan 400 km. Beide zijn achterwielaangedreven en hebben een topsnelheid van 160 km/u. De Elroq 80 (77 kWh netto) is ook achterwielaangedreven en levert 210 kW en 545 Nm met een rijbereik van 560 km (WLTP), het beste in het hele gamma. De Elroq 80x ten slotte heeft een extra motor vooraan en beschikt hiermee over vierwielaandrijving.
Met een laadvermogen tot 175 kW kan de batterij met 82 kWh van de Elroq 85 en 85x in 28 minuten opladen van 10 tot 80% aan een DC-snellader. De Elroq 50 en Elroq 60 kunnen respectievelijk 145 en 165 kW bereiken en klaren de klus in ongeveer 25 minuten. Met wisselstroom is het maximale vermogen 11 kW. Om sneller te kunnen laden, bereidt Elroq de batterij voor zodra je het laadpunt invoert in het navigatiesysteem of door een specifiek commando te activeren in het menu ‘opladen’ van het multimediasysteem van de auto.
Veiligheid gegarandeerd
De Elroq biedt heel wat rijhulpsystemen, want hij is uitgerust met de nieuwste versie van het Travel Assist-pakket, dat bestaat uit Adaptive Lane Assist, een intelligente snelheidsregelaar die de snelheid aanpast op basis van kaartgegevens, Traffic Jam Assist, Emergency Assist en Side Assist. Andere functies zijn verkeersbordenherkenning, Front Assist dat voetgangers detecteert en Crew Protect Assist, dat de zijruiten sluit en de veiligheidsgordels aanspant bij een aanrijding. Afhankelijk van de uitvoering beschermen maximaal negen airbags de inzittenden.
De bestellingen voor de Elroq starten op 2 oktober 2024. Naast de vier versies die momenteel in de catalogus staan, komt er ook een gelimiteerde First Edition. Skoda heeft voor de hele Europese markt een prijs vanaf 33.900 euro aangekondigd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be