De overgang naar de elektrische auto verloopt niet soepel. Voor fabrikanten gaat het meer om een economische transitie dan een technologische. Door de nodige middelen, de kosten (en de snelheid van de overgang), vereist de elektrische auto enorme investeringen die moeilijk rendabel te maken zijn, vooral in een context van een vertraagde markt.
In een interview met France 2 benadrukte Carlos Tavares, CEO van Stellantis, dat het ook zeer zwaar is om de concurrentie aan te gaan. Hij aarzelt niet om te stellen dat de natuurlijke selectie de komende jaren genadeloos zal zijn. Volgens hem zullen er wereldwijd uiteindelijk nog maar een handvol fabrikanten overblijven.
Vijf fabrikanten over 10 jaar
Tavares is duidelijk: er zullen over 10 jaar waarschijnlijk nog maar 5 grote autofabrikanten zijn in de wereld. Maar wie zal overleven? “Stellantis, dat verzeker ik u,” zei de baas van de groep, die nu al 14 automerken telt – en misschien een 15e met Leapmotor? Maar hoe zit het met de anderen? Natuurlijk bleef Tavares voorzichtig over de 4 andere “overlevers”, maar hij noemde wel enkele namen. Hij verwees naar “een grote Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s” (dus Tesla), de Toyota-groep en de Chinese BYD. De laatste is minder duidelijk. Het zou Volkswagen kunnen zijn, of een andere fabrikant – misschien Amerikaans – die goed vertegenwoordigd is in de wereld.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: screenshot France 2
Volgens Tavares zal “het komende decennium een darwinistisch decennium” zijn, dat gekenmerkt zal worden door een drastische vermindering van het aantal autofabrikanten en -groepen. Voor de CEO is het duidelijk dat een groep zoals Renault (zijn voormalige werkgever) niet zal kunnen overleven. Een reus als BYD zou hem immers gemakkelijk zou kunnen overnemen, omdat de geproduceerde volumes van Renault onvoldoende zullen zijn om concurrerend te blijven op gebied van kosten, die voortdurend moeten worden verlaagd om de middenklasse toegang te geven tot elektrische auto’s.
Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat Tavares vaak hetzelfde zegt, maar misschien een beetje op de zaken vooruitloopt. Stellantis blijft beter in financiële resultaten en marges dan Renault, maar de laatste slaagt er wel beter in om elektrische auto’s toegankelijker te maken. Toch meer dan Stellantis. Tavares lijkt overtuigd van de positionering van zijn producten. Dat is goed, maar de realiteit vertelt ons toch iets anders. Er zullen natuurlijk fusies of samenwerkingen en partnerschappen komen, maar dat is altijd al zo geweest. De apocalyps die Tavares voorspelt zal dus misschien nooit plaatsvinden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be