Het blijven turbulente tijden voor de Europese automarkt, met een daling van de verkoop voor de tweede maand op rij. Volgens cijfers van de vereniging van Europese autofabrikanten (ACEA) lag het aantal inschrijvingen in september 2024 6,1% lager dan het jaar ervoor. Deze daling komt bovenop de spectaculaire daling van 18,3% die al in augustus werd opgetekend en illustreert de aanhoudende malaise in de sector.
De situatie is vooral zorgwekkend in België, waar het aantal registraties in dezelfde periode met 18,6% daalde, na Finland het slechtste resultaat in de Europese Unie. Ter vergelijking: sommige landen zoals Spanje scoren veel beter, met een stijging van 6,3% in de eerste maand van het nieuwe academiejaar.
Verschillen tussen landen
De crisis treft niet het hele continent. Grote markten zoals Frankrijk (-11,1%), Italië (-10,7%) en Duitsland (-7%) tonen aanzienlijke dalingen, wat zwaar doorweegt op de totale Europese resultaten gezien de volumes van deze markten. Daarentegen doen bepaalde Oost-Europese landen, zoals Bulgarije (+18,4%), Polen (+13,8%) en Kroatië (+12%) het wel goed, met stijgingen over de eerste negen maanden van het jaar. Maar zoals gezegd, hebben die minder impact op de totale volumes.
Ondanks de resultaten van de afgelopen twee maanden vertoont de Europese markt een zekere stabiliteit, met een lichte stijging van 0,6% in de registraties over de eerste negen maanden van het jaar. België kampt daarentegen met een daling van de verkoop van nieuwe auto’s met 4,9%, waardoor het een van de slechtst presterende landen in Europa is.
Advertentie – lees hieronder verder
Stellantis huilt, de Japanners lachen
Als we de resultaten per fabrikant bekijken, zien we dat de Stellantis-groep een bijzonder moeilijke periode doormaakt. Dit geldt voor alle grote merken: Peugeot, Citroën, Fiat en Opel. Het aantal inschrijvingen daalde in september 2024 met 26%, een van de scherpste dalingen in de sector. Voor Stellantis stond het hele kwartaal in het rood: -20%.
De Japanse merken genieten daarentegen van een opleving. Mitsubishi noteerde een indrukwekkende stijging van 59,5%, gevolgd door Honda (+33,6%), Suzuki (+20%) en Toyota (+16,4%). Volvo deed het ook goed, met een verkoopstijging van 38,9% over het hele jaar.
Elektrische auto’s achteruit
Ook elektrische auto’s hebben het in deze marktomstandigheden nog altijd moeilijk. De verkoop van 100% elektrische auto’s en plug-inhybrides, die naar verwachting een sleutelrol zullen spelen in de energietransitie, daalde in de eerste drie kwartalen van 2024 met respectievelijk 5,8% en 8,1%. Zelfopladende hydrides groeiden daarentegen wel met 20%. Deze technologie, die eenvoudig en gebruiksvriendelijk is, lijkt dus in de smaak te vallen. Ze spreekt wellicht ook bestuurders van diesel- of benzinewagens aan. Die laatste categorie daalde trouwens met 4,4%. De markt blijft dus meer dan ooit kwetsbaar…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be