Momenteel zijn autobestuurders verplicht om elk jaar met hun wagen naar de technische keuring te trekken, of toch als het voertuig in kwestie ouder is dan 4 jaar. Dit alles zou met verkeersveiligheid te maken moeten hebben. We hebben echter zopas vernomen dat de regels binnenkort misschien veranderen, of toch in Vlaanderen. Men denkt er namelijk serieus over na om de bezoeken aan de centra te spreiden, meer bepaald door de frequentie te verhogen van één naar twee jaar.
Het mag gezegd dat Vlaamse keuringscentra uit hun voegen barsten en er maar niet in slagen om hun achterstand in te halen. De wachtlijsten om een auto te laten keuren zijn lang en automobilisten worden niet zelden gedwongen om ná de deadline te gaan. Daarom keurde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) afgelopen zomer het plan goed om erkende garages in te schakelen om voertuigen te laten keuren die de eerste keer een rode kaart kregen in een officieel centrum.
Om de twee jaar, tot 160.000 km
In Vlaanderen circuleert dus het idee om over te schakelen op een tweejaarlijks keuringsschema, althans voor auto’s met minder dan 160.000 km op de teller en die minder dan 10 jaar oud zijn.
Wordt dit effectief in een wet gegoten, dan vermoedt men dat het probleem van de ‘overbevolking’ in de keuringscentra enigszins opgelost zal worden. Ondanks deze hoopvolle conclusie is het voorstel helemaal niet naar de zin van de andere gefedereerde entiteiten, onder leiding van Brussel. Daar bestaat net als in Wallonië al een zogenaamd bonussysteem waarbij automobilisten kunnen profiteren van een certificaat dat twee jaar geldig is in plaats van één jaar (voor auto’s die minder dan 6 jaar oud zijn, minder dan 100.000 km achter de rug hebben en niet met ernstige gebreken kampen).
Advertentie – lees hieronder verder
Gebrek aan communicatie?
In Wallonië werd de regionale minister van Mobiliteit, Valérie De Bue (MR), geïnterviewd door Sud Presse. Ze is op de hoogte van het Vlaamse voorstel, maar heeft persoonlijk niets gehoord over het plafond van 160.000 km, dat volgens haar zorgvuldig moet worden geëvalueerd.
In Brussel zijn de reacties nog sterker, vooral omdat Vlaanderen bekritiseerd wordt voor het gebrek aan overleg. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest meent dat dit soort ontwikkelingen eerst het voorwerp moeten uitmaken van impactstudies op de verkeersveiligheid. Men benadrukt ook dat overeenkomsten altijd altijd onderworpen zijn aan interregionale uitwisselingen, die hier niet hebben plaatsgevonden. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dringt er eveneens op aan om een volledige analyse van de impact op de veiligheid te laten uitvoeren. De minister zegt dat het “een kwestie van mensenlevens en veilige voertuigen op de weg is”. 15% van de controles resulteert volgens haar in een perfect resultaat, wat zou bewijzen dat het essentieel is om het tempo van de controles aan te houden. Van den Brandt heeft bovendien bedenkingen bij de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit en pleit ervoor om ook deze aspecten te grondig te controleren.
Het voornemen van Vlaanderen om de technisch controle een tweejaarlijkse verplichting te laten worden, heeft trouwens niet alleen betrekking op personenwagens maar ook op bussen en vrachtwagens, wat nog meer vragen oproept. Als Vlaanderen besluit eenzijdig de maatregel in te voeren, dan is het meer dan waarschijnlijk dat veel inwoners van Brussel en Wallonië de grens zullen oversteken om hun voertuigen in het noordelijke landsdeel te laten keuren. De mogelijke gevolgen daarvan kan je raden.
Verlies van banen?
Volgens verschillende bronnen zou de negatieve impact op de werkgelegenheid in Wallonië niet van de poes zijn. De overgang van één naar twee jaar kan namelijk een vermindering van de activiteit met ongeveer 40% als gevolg hebben, met het risico op “een sociaal bloedbad”, aldus een waarnemer.
Wat het veiligheidsaspect betreft, heeft VIAS op dit moment geen antwoord klaar, simpelweg omdat er (nog) geen onderzoek naar het onderwerp is gedaan. Het verkeersinsituut wijst er echter op dat technische controles dienen om de staat van het voertuig te controleren, waaronder de profieldiepte van de banden, maar ook de naleving van de verzekeringsplicht en de uitstoot van het voertuig. Of zulke parameters door de meeste Belgische bestuurders zelf worden gerespecteerd, of toch ten minste de eerste twee, is al maar de vraag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be