Als het over de autokeuring in Vlaanderen gaat, is het vaak in negatieve termen. De problemen stapelen zich op: lange wachttijden, gebrek aan professionalisme, fraude en ga zo maar door. De realiteit is dat vandaag 43 centra uitgebaat worden door enkele families en privébedrijven (zes spelers in totaal) die meerdere centra bezitten, wat leidt tot een virtueel monopolie.
De afgelopen weken werden al enkele aanpassingen doorgevoerd, namelijk om de wachttijd te verminderen en de boetes te schrappen die automobilisten krijgen voor een laattijdige keuring. Maar volgens HLN heeft dat de zaken niet echt veranderd en regent het zowel bij de ombudsman als bij het kabinet van de minister nog altijd klachten over het voortdurende gebrek aan efficiëntie van de autokeuring.
Audit
In dat verband heeft de minister besloten om een externe audit te laten uitvoeren en de situatie volledig in kaart te brengen, aldus HLN. Het probleem is dat de overheid momenteel geen vat heeft op de keuringscentra. Er bestaan geen sancties of boetes tegen hen. En dat stoort Lydia Peeters. “Klantvriendelijkheid staat nog altijd niet op nummer één en daar moet een einde aan komen”, vindt ze.
De minister wil enkele maatregelen nemen en die zijn ingrijpend. Lydia Peeters omschrijft het huidige systeem als “ongezond” en wil nu de kaarten herschikken en het bestaande monopolie afschaffen. Tegen HLN zegt ze: “We schaffen het monopolie gewoon af en we creëren een landschap waarin ook ruimte is voor nieuwe spelers. Voor mij is het belangrijk dat de keuringen klantgericht, kwaliteitsvol en vooral objectief gebeuren. Waar en door wie maakt eigenlijk niet zo veel uit, als de klant, de burger dus, maar vlot en correct bediend wordt.”
Advertentie – lees hieronder verder
Momenteel verdelen de bestaande spelers de keuringscentra op basis van het grondgebied. Autoveiligheid is bijvoorbeeld actief in de regio Antwerpen, terwijl SBAT zich richt op Oost-Vlaanderen. In de toekomst wordt deze regel afgeschaft en kan Autoveiligheid een keuringsstation openen in een andere regio. Minister Peeters wil echter ook nieuwe spelers aantrekken. Elk bedrijf dat voldoet aan de basisregels (objectiviteit, kwaliteit enzovoort) zal een keuringscentrum kunnen openen, zelfs naast een bestaande autokeuring.
Wie worden de nieuwe spelers?
De minister zegt momenteel niet wie deze nieuwe spelers kunnen zijn. Maar het is duidelijk dat dit weleens een erg interessante kans kan zijn voor grote dealergroepen, die een nieuwe bron van inkomsten aanboren in een tijd waarin de marges op nieuwe auto’s krimpen.
Zal het Vlaamse keuringssysteem nauwer aanleunen bij het Nederlandse model, waar automobilisten al terecht kunnen bij een groot aantal spelers? Het lijkt er steeds meer op, al moeten we nog wachten op de goedkeuring van het Vlaams Parlement en de Raad van State. Lydia Peeters lijkt brede steun te krijgen binnen de regering, want deze opening van de markt moet de kwaliteit en efficiëntie van de dienstverlening ten goede komen. Als de minister alle steun krijgt die ze nodig heeft, kan dit al in 2024 doorgevoerd worden.
Foto’s : © Autosécurité & Autoveiligheid
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be