De laatste tijd hebben ook wij regelmatig bericht gebracht over de problemen die er heersen bij de autokeuringscentra. Er zijn de lange wachttijden. Maar ook de onvoorspelbaarheid of je auto goedgekeurd zal raken, zoals bij de nieuwe roetfiltertest waarbij onlangs maar liefst ruim 33.000 recente dieselwagens een rode kaart kregen. Of de vrij hoge prijzen die de automobilisten gewoon moeten slikken, omdat er geen alternatieven zijn.
Het is een vreemde situatie. Zeker als je weet dat de autokeuringen in Vlaanderen al bijna 100 jaar lang door dezelfde zes private bedrijven worden uitgevoerd. Ze hebben dus in een feite een monopolie en bepalen in de praktijk de werking van het hele keuringsproces van ons wagenpark. Jaarlijks worden ruim 3 miljoen keuringen van voertuigen uitgevoerd in de 43 stations in Vlaanderen. Die staan inderdaad onder overheidstoezicht, maar dat is zeer beperkt omdat daarvoor slechts … twee inspecteurs voorzien zijn.
Recordaantal klachten
En dat ook de klanten vinden dat niet alles feilloos verloopt op de autokeuring, blijkt uit de 1.182 klachten die in 2022 binnenkwamen. Dat is een stijging met 27 procent tegenover het jaar ervoor en een absoluut record. Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws deden hierover zopas een onderzoek en brachten de belangrijkste grieven van de klanten uit: ze klagen vooral over klantvriendelijkheid, lange wachttijden, een gebrek aan uitleg over het defect waarvoor je auto wordt afgekeurd en de hoge prijs, die zelfs kan afhangen van het keuringsstation waar je je wagen voorrijdt.
Advertentie – lees hieronder verder
Intussen heeft Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters beslist dat er een audit moet komen van alle keuringscentra om op die manier de problemen in kaart te brengen en er oplossingen voor te vinden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be