Staan de erkende depollutiecentra voor auto’s in België voor een crisis. Volgens Le Soir wel. In tien jaar tijd is het aantal te verwerken autowrakken gehalveerd: van 126.835 in 2013 (met een piek van 170.000 in 2010) naar slechts 69.116 in 2023. Maar wat verklaart deze daling? België staat juist bekend om zijn expertise op dit gebied.
De vaststelling is overal. Geen van de 107 verwerkingscentra ontkomt aan de dalende trend. De sector krijgt het zwaar, met een kostenstijging van 30% door het lagere volume. Depollutie is duur - olie, remvloeistof, accuvloeistof - en door de schaarste aan wrakken stijgt de aankoopprijs, waardoor de winst daalt. Sommigen zijn zelfs begonnen met het inkrimpen van hun personeelsbestand.

Waar zijn ze gebleven?
Maar waar zijn al die wrakken gebleven? Specialisten wijzen op een aantal hypotheses: opgekocht door tweedehandsdealers uit het buitenland worden ze geëxporteerd naar goedkopere centra aldaar, verwerking in clandestiene werkplaatsen of illegaal hergebruik. Zonder een effectief traceersysteem is hun lot onduidelijk zodra de nummerplaten zijn ingeleverd. Sommige duiken weer op in Afrika of Oost-Europa, maar onder welke veiligheids- en milieunormen?
Advertentie – lees hieronder verder
Niet alleen Belgische professionals maken zich zorgen. De Raad en het Europees Parlement werken aan een nieuw traceersysteem om te garanderen dat autowrakken correct worden gedemonteerd en definitief van Europese wegen verdwijnen.

Niet alleen uitvoer
Toch komt het wrakkentekort niet alleen door export. Sinds de Covid-19-crisis houden Belgen – net als andere Europeanen – hun auto langer. Inflatie, twijfels over modelkeuze en de overstap naar elektrisch spelen mee. Volgens Febelauto steeg de gemiddelde sloopleeftijd van auto’s in 20 jaar van 12 naar 19 jaar.
Bovendien mag je niet denken dat bedrijfswagens, een typisch Belgisch fenomeen, op lange termijn direct bijdragen aan de vergroening van het wagenpark. Ze worden vaak in bulk geëxporteerd naar landen als Duitsland en Nederland, terwijl de verouderde privéwagens in België niet noodzakelijk worden vernieuwd.

Nieuwe regelgeving
Europa zoekt manieren om illegale voertuigontmanteling – die bodem- en watervervuiling veroorzaakt – en de verkoop van losse onderdelen door particulieren via tweedehandswebsites te verbieden. Nieuwe wetgeving is ook in dit geval in de maak. Sommige spelers in de sector beschuldigen verzekeraars ervan dat ze meewerken aan dubieuze praktijken van buitenlandse verkopers. Ze wijzen erop dat van de 6.000 afgeschreven auto’s na de overstromingen van 2021 slechts 1.000 bij Belgische centra zijn beland. Waar is de rest naartoe?
Het valt af te wachten welke regels Europa oplegt voor autorecycling. In het tijdperk van de elektrische auto, die minder uitstoot belooft, is een consistente aanpak cruciaal. België recycleert nu 97,7% van een voertuig - dat niveau laten dalen zou zonde zijn. En het zou (nog meer) banen en expertise kosten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be