De aanschafprijs, en de daarop bedongen korting, is één ding, nadien komt bij autobezit ook een stevige rekening aan brandstof of stroom, en uiteraard ook onderhoud kijken. Dat laatste kan danig oplopen al naargelang je voor een officiële of onafhankelijke garage kiest, naast de aandrijvingskeuze. Het is een bekend voordeel van elektrische auto’s dat ze minder onderhoud vragen, waarmee je een deel van de hogere aankoopfactuur compenseert.
Onderhoud is belangrijk om de levensduur van je auto te garanderen en zwaardere reparatiekosten uit te sluiten. Maar of je al dan niet gedwongen naar de garage moet, heeft ook te maken met de kwaliteit van de gekozen onderdelen. En dan blijkt daar veel verschil op te zitten.

Goed voor 22% van het totaal
Actronics, een Nederlands bedrijf dat gereviseerde onderdelen verhandelt, zit aan de bron en heeft een studie verricht naar de automerken die het vaakst gerepareerd moeten worden. Uit hun database blijkt dat Ford met ruim 3.853 vervangende onderdelen per jaar – goed voor 22% van het totaal – koploper is in onderhoudsbehoefte. Het bedrijf schuift ook de Focus naar voren als het model dat binnen het merk de rangen aanvoert. Maar dat heeft onder meer te maken met de populariteit van het model.
Advertentie – lees hieronder verder
Opvallend is wel de kloof met de nummer twee op de lijst. Met 2.373 onderdelen gaat die eer naar Opel, met ook in dit geval hun compacte middenklasser Astra aan de kop van het peloton. Tweede eindigen op deze lijst is misschien niet zo opbeurend, maar let op het verschil van bijna 40% met Ford als nummer één. Vooral omdat de afstand tot de nummer drie, Volkswagen met 2.002 stuks, al een flink pak minder groot is.
Opel heeft wel het meest pechgevoelige model in huis. De Opel Corsa D uit de periode 2006-2014 is het model met de hoogste storingsgevoeligheid. Deze auto domineert in bijna heel Nederland de statistieken.
Terug naar de merken dan. De top vijf wordt vervolledigd door Mercedes op nummer vier en Fiat op nummer vijf, merken die eveneens een aanzienlijke vraag naar vervangende onderdelen kennen. Maar in deze gevallen, respectievelijk 1.418 stuks voor het Duitse luxemerk en 1.284 stuks voor het Italiaanse bedrijf, spreken we maar van de helft, tot zelf minder, in vergelijking met Ford.
Opzienbarend nog is dat de studie vermeldt dat Duitse automerken als geheel een dominante rol spelen met ruim 11.000 vervangende onderdelen per jaar, terwijl Franse merken zoals Peugeot (6de), Renault (8ste) en Citroën (10de) met slechts iets meer dan 2.000 onderdelen jaarlijks veel minder onderhoud nodig hebben.

Volvo als grote winnaar
Opmerkelijk is dat Volvo, het Zweedse merk dat bekendstaat om zijn robuuste voertuigen, onderaan de lijst staat. Volvo blijkt het minst onderhoudsgevoelig en sluit de ranking af wat betreft het aantal vervangende onderdelen op jaarbasis.
Hoewel de studie alleen in Nederland verkochte auto’s behelst, zijn de resultaten min of meer overdraagbaar naar België. In beide landen staan, met uitzondering van aandrijvings- en uitrustingsverschillen, grosso modo dezelfde auto’s in de showroom. Wel is enige voorzichtigheid geboden om de trends naar de huidige gamma’s te vertalen. Als dochter binnen de grote Stellantisgroep heeft bijvoorbeeld Opel momenteel meer gemeen met Peugeot en Citroën dan toen het tot General Motors behoorde (voor 2017). De gezamenlijke aankoopstrategie van Stellantis zorgt ervoor dat de onderdelen tussen gedeelde modellen gewoon dezelfde zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be