De risico’s op de weg gaan niet alleen over alcohol- of druggebruik of overmatige snelheid. Uit onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Belgische automobilisten weleens slaperig achter het stuur zit. Dat is de conclusie van een studie uitgevoerd door het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR), waaruit blijkt dat bijna de helft van de automobilisten in de regio (46%) toegeeft de afgelopen maand gereden te hebben terwijl ze moe of slaperig waren. Deze zorgwekkende vaststelling benadrukt de risico’s voor de veiligheid van de bestuurder, maar ook van andere weggebruikers.
Wat zijn de onderliggende oorzaken?
Er zijn meerdere oorzaken voor slaperigheid achter het stuur. Slaapgebrek, een onregelmatig levensritme en lange, eentonige trajecten worden gezien als factoren die vermoeidheid achter het stuur in de hand werken. De overgang naar de zomertijd, die eind maart plaatsvindt, dreigt de situatie nog te verergeren omdat automobilisten hun ritme moeten aanpassen. Bestuurders raken uit hun biologisch ritme, vooral tijdens ritten in de ochtend, wat het fenomeen van slaperigheid vergroot. Deze waarschuwing van het AWSR sluit aan bij eerdere studies over de gevaren van de overgang naar de zomertijd, met name voor ritten op ongewone tijdstippen.
Verontrustende statistieken
Uit de studie van het AWSR komen ook zorgwekkende cijfers over de slaapkwaliteit van automobilisten naar voren. Bijna 38% van de ondervraagden beoordeelt hun slaap als matig of slecht, en een derde van de bestuurders kampt met slaapproblemen. Deze moeilijkheden om ‘s nachts goed te herstellen lijken een belangrijke factor die de slaperigheid achter het stuur verklaart. Ondanks deze alarmerende cijfers denkt één op de drie bestuurders dat hij de vermoeidheid achter het stuur kan bestrijden, een riskante redenering volgens experts.
Advertentie – lees hieronder verder

Ook in Vlaanderen
De situatie in Vlaanderen is helaas vergelijkbaar, aangezien onderzoek in het noorden van het land gelijkaardige trends aantoont. Volgens een studie uit 2023 van verkeersinstituut VIAS geeft ongeveer 40% van de Vlaamse bestuurders toe minstens één keer in de afgelopen twaalf maanden slaperig te hebben gereden. Hoewel dit cijfer iets lager ligt dan in Wallonië, blijft het opmerkelijk hoog en bevestigt het de noodzaak van een nationale bewustwording rond de gevaren van slaperigheid achter het stuur.
Oplossingen?
Gezien deze situatie kunnen eenvoudige, maar effectieve maatregelen worden genomen. Bestuurders wordt aangeraden om voldoende te slapen voordat ze de weg op gaan, goed gehydrateerd te blijven, alcohol en bepaalde medicijnen te vermijden en vooral te stoppen zodra de eerste tekenen van vermoeidheid optreden. Ook wordt eraan herinnerd dat regelmatige pauzes van 15 minuten om de twee uur helpen om de alertheid te verbeteren en het risico op slaperigheid te verminderen.
Sinds juli 2024 zijn auto’s verplicht uitgerust met systemen die slaperigheid detecteren,een technologie die min of meer werkt, afhankelijk van de situatie. Er wordt ook vermoed dat rijhulpsystemen zoals actieve snelheidsregelaars en geavanceerde rijstrookassistenten het fenomeen kunnen versterken. Dit komt doordat bestuurders de neiging hebben om te veel te vertrouwen op technologie, terwijl deze systemen ritten ook eentoniger maken. Voorzichtigheid is dus geboden, want het gevaar komt vaak van anderen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be