Het verhaal van Karma verliep zeker niet van een leiden dakje, om het zacht uit te drukken. Op het Autosalon van Detroit in 2008 werd de Fisker Karma voorgesteld, een elektrische sedan met een range extender, een technologie die toen nog ongezien was. Aan de oorsprong van het project staat ontwerper Henrik Fisker, bekend van geweldige auto’s zoals de BMW Z8 en de Aston Martin DB9, om er maar enkele te noemen. Om zich te lanceren als Amerikaanse autoconstructeur via zijn bedrijf Fisker Automotive, klopte Fisker aan bij General Motors op zoek naar een range extender. Uiteindelijk belandde een Ecotec-benzinemotor van Opel onder de motorkap van de Karma, naast twee elektrische aandrijfmodules.

Tragisch lot
Helaas stapelden de kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen zich op en werd deze mooie sedan een fiasco. Henrik Fisker nam ontslag uit zijn eigen bedrijf. Dat werd in 2014 overgenomen door de Chinese groep Wanxiang. De nieuwe eigenaar kondigde de heropstart van de productie van de Karma aan, maar ook dat werd weer een flop. Karma Automotive lanceerde in 2017 de Revero, een sedan met een design dat sterk leek op de Karma, nog altijd met een range extender. In 2019 werd de Revero GT voorgesteld en daarna bleef het stil.
Terwijl het merk zich herstructureerde, verraste het iedereen door de sedan Gyesera aan te kondigen en meer recent de Amaris te onthullen. Henrik Fisker zelf verscheen opnieuw op het toneel met de elektrische SUV Ocean… die ook een mislukking bleek. Na het faillissement van de constructeur blijven veel eigenaars achter met een wagen die niet langer ondersteund wordt en tal van kinderziektes kent die blijkbaar onoplosbaar zijn.
Advertentie – lees hieronder verder

Elektrische aandrijving
De Amaris heeft een bijzonder elegante coupévorm die wat weg heeft van een Aston Martin of een Maserati. Zoals gebruikelijk bij Karma beschikt hij over een elektrische aandrijving en een range extender die niet krachtiger is dan de 1.5 driecilinder benzinemotor met compressor uit de Revero. Ter herinnering: deze benzinemotor dient alleen als generator om de batterij op te laden. De Amaris is gebaseerd op hetzelfde aluminium platform als de Gyesera en leent er enkele stijlkenmerken van.
Drukke agenda
Karma kondigt veelbelovende prestaties aan: van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 3,5 seconden en een topsnelheid van ongeveer 226 km/u. De Amaris staat op prachtige 22-duims Constellation-velgen en lijkt klaar om te springen. Voorlopig geeft het merk geen vermogenscijfers, informatie over het interieur of prijsindicatie. Wel weten we dat Karma de komende maanden met verschillende nieuwe modellen komt: de Gyesera dit jaar, de volledig elektrische coupé Kaveya in 2027 (en niet in 2026, zoals oorspronkelijk gepland), net als de plug-inhybride of volledig elektrische cross-over Ivara GT-UV.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be