Chiptuning: Mag het? En wat met de technische keuring?

Je hebt ongetwijfeld al over chiptuning gehoord, met de belofte van meer vermogen en een lager verbruik. Maar mag dit wel? En wat riskeer je op de technische keuring?

Chiptuning: Mag het? En wat met de technische keuring?

Een vertegenwoordiger van de GOCA, de Belgische instantie die verantwoordelijk is voor technische controles, bevestigt dat het niet mag, ook al is dit soort wijzigingen niet aantoonbaar tijdens de periodieke keuring.

Het echte probleem heeft betrekking op de verzekeringsmaatschappijen, die hun tarieven in evenredigheid met het vermogen van het voertuig (in kW) berekenen. Elke wijziging moet dus aan de verzekeraar worden meegedeeld. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat deze zich tegen jou zal keren. Na een ongeval kan de kracht van je wagen immers worden gecontroleerd om eventuele fraude op te sporen.

De woordvoerster van AG Insurance verklaarde alvast dat een verhoging van het startvermogen tot 10% wordt getolereerd, weliswaar met een verhoogde premie als resultaat.