Volkswagen T-Roc: de kleine broer zorgt voor meer rock & roll

T-Roc is de naam en we kennen hem als de jongste telg van het Volkswagen-gamma. Het ziet ernaar uit dat deze compacte SUV naam zal maken, omwille van zijn rijkwaliteiten, zijn hedendaags design en zijn uitgebreide connectiviteit.

Je zou kunnen stellen dat de T-Roc het kleinere broertje is van de Tiguan. Geen toeval dat hun namen met dezelfde letter beginnen. "Deze ‘T' verwijst naar de pioniers van het merk, de Tiguan en Touareg. De T-Roc deelt duidelijk zijn genen en tal van kenmerken met deze SUV's", weet Frank Welsch, hij is bij Volkswagen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe SUV-modellen. De lettercombinatie 'ROC' duidt op de positionering van de T-Roc, die even wendbaar blijft als een compacter model. "Hij brengt meer dan ooit Rock & Roll in dit segment."

Compact maar ruim

Net als de Tiguan is de VW T-Roc gebaseerd op het modulaire MQB-platform voor dwarsgeplaatste motoren. Deze architectuur maakte  bijzonder dynamische proporties mogelijk. De T-Roc meet 4.234 mm (hij is 252 mm korter dan de Tiguan) en heeft een wielbasis van 2.603 mm, zodat hij meer dan voldoende ruimte biedt voor vijf personen. De kofferinhoud bedraagt 445 tot 1.290 liter. Er zijn maar weinig SUV's in dit segment die zoveel ruimte bieden.

Interactief

Binnenin zorgen de moderne afwerking van de interieurpanelen, de nieuwe generatie Active Info Display en het infotainmentsysteem voor een interactieve omgeving. Alle T-Roc-modellen zijn standaard voorzien van het Composition Colour infotainmentsysteem met een 6,5-inch aanraakscherm. Vanaf het hogere afwerkingsniveau wordt een systeem met een 8-inch scherm gemonteerd en de topversies worden ook met een navigatiemodule bedacht.

Veiligheid staat centraal

Deze hoogtechnologische aanpak  is te merken aan het comfortniveau (adaptief onderstel, progressieve stuurbekrachtiging, enz…), maar dit vertaalt zich ook in extra veiligheid met erg innovatieve rijhulpsystemen. Alle modellen worden standaard uitgerust met het anti-multicollision remsysteem, Lane Assist (rijstrookassistent) en Front Assist met voetgangersherkenning en noodremhulp voor de stad. Afhankelijk van de uitvoering wordt ook een vermoeidheidswaarschuwing geïntegreerd. In totaal worden maar liefst 11 rijhulpsystemen voorzien, waaronder de dodehoek assistent "Blind Spot Sensor", verkeersbordenherkenning en de achteruitrijcamera.

Onderweg combineert de T-Roc de looks van een SUV met de wendbaarheid van een sportief compact model. Hij dankt dit dynamisme vooral aan zijn motorisaties. Er worden zes motoren aangeboden met drie vermogens tussen de 115 en de 190 pk. Ook op dit model is de DSG 7-versnellingsbak en de 4MOTION-vierwielaandrijving leverbaar.

Frisse wind

Een andere interessante vernieuwing van de T-Roc is de mogelijkheid om een smartphone te op te laden via inductie. Het volstaat om de smartphone in het vakje voor de versnellingspook te plaatsen. Deze technologie zal uiteraard in de smaak vallen bij een jong (en minder jong) publiek. Klanten krijgen ook de mogelijkheid om te kiezen voor een tweekleurig design waarbij het dak, de A-stijlen en de spiegelbehuizingen in een contrasterende kleur worden gelakt. Deze T-Roc laat meer dan ooit een frisse wind waaien door het segment van de compacte SUV’s...