Volgens Emission Analytics is de negatieve impact van banden veel groter dan gedacht. Het onafhankelijke Britse onderzoeksbureau legde de goedkoopste banden die er beschikbaar zijn onder een Volkswagen Golf van 9 jaar oud. Vervolgens werd de hatchback volgeladen tot het wettelijke maximum en 320 kilometer lang getest aan een stevig tempo. Het parcours was bochtig en de asfaltkwaliteit gemiddeld. Na de rit was er 1.844 gram rubber verdwenen.
Die 5,8 g/km aan fijne deeltjes staat in schril contrast met de 4,5 milligram per kilometer die de geldende uitlaatgaslimiet vertegenwoordigt. De deeltjes die vrijkomen van banden zijn doorgaans wel groter dan het fijnstof dat uit een uitlaat ontsnapt, maar niettegenstaande komen er volgens Emission Analytics ook microdeeltjes vrij door de hitte. En dan zijn er nog de remmen, die eveneens schadelijke stoffen produceren tijdens het gebruik ervan. Weet trouwens dat hybrides en elektrische auto’s vanwege hun hoge gewicht nog meer druk uitoefenen dan een qua afmetingen gelijkwaardige benzine- of dieselwagen, met alle gevolgen van dien natuurlijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be