Actualiteit

5 mythes over het verbruik van een auto ontkracht

Geschreven door Joris Bosseloo | 07/02/2019

Momenteel weten veel Belgen niet goed of ze al dan niet voor een benzinewagen moeten kiezen. Veel duidelijker is dat het verbruik van hun volgende aankoop een belangrijke factor is, zo niet de belangrijkste samen met de prijs van het voertuig in kwestie. Weet in ieder geval dat er veel mythes de ronde doen over brandstofverbruik. Tijd om die te ontkrachten!

De grootte telt niet

Mis! Hoe groter een voertuig, hoe zwaarder (in de regel toch) en bijgevolg hoe dorstiger. Bovendien beschikken populaire SUV’s over een minder gunstig weerstandscoëfficiënt dan de personenauto’s waarvan ze zijn afgeleid.

De leeftijd telt niet 

Alweer fout! Logisch ook, want autofabrikanten vernieuwen hun motoren constant teneinde ze minder te laten verbruiken. Een moderne auto verspilt dus minder diesel of benzine dan een vergelijkbaar model van enkele jaren oud.

Rijden op diesel is niet interessant meer

Dat hangt van de situatie af. Hoewel men je tegenwoordig het tegendeel probeert wijs te maken, blijft diesel interessant voor veelrijders (vanaf 35.000 km per jaar). Ook wie veel koppel nodig heeft, om een caravan te trekken bijvoorbeeld, is diesel de beste keuze.

Rijden op elektriciteit is duur

Uiteraard rijden mensen met een Tesla of een Nissan Leaf niet gratis, al is het nu ook niet zo dat je dan meer betaalt dan wanneer je op een van de traditionele brandstoffen rijdt. Integendeel zelfs: volgens de berekeningen van Engie zou het verbruik van een elektrische wagen je ongeveer de helft kosten van het verbruik van een auto op diesel of benzine.

De bandenspanning is niet belangrijk

Helemaal fout! Een correcte bandenspanning voorkomt een onnodig hoog verbruik en bovendien beïnvloedt het de baanligging van de wagen. Niet te onderschatten…

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's