Actualiteit

Aangevochten parkeerboete hypothekeert toekomst scanauto’s

Steeds vaker worden parkeerwachters vervangen door scanauto’s die volledig automatisch controleren of voor een parkeerplaats betaald werd. Maar dat systeem is niet feilloos, omdat het geen verschil maakt tussen stilstaan of parkeren. Betekent dit misschien al het einde van de scanauto’s?

Geschreven door Alain De Jong | 13/01/2022

Vele steden en gemeenten maken gebruik van de diensten van een parkeerbedrijf om te controleren of de automobilisten aan de verplichtingen voldoen in zones met betalend parkeren of bewonerskaarten. Ook in deze sector deed de technologie zijn intreden met de scanauto.

Dat voertuig rijdt door de straten en de apparatuur op het dak scant de nummerplaten van de geparkeerde auto’s. Die data worden vergeleken met de data van de parkeerautomaten en op basis daarvan worden eventuele parkeerboetes uitgeschreven.

Stilstaan of parkeren?

Het is een zeer efficiënt systeem dat door steeds meer steden wordt gebruikt en meteen een flinke duit in het laadje van de stadskas brengt. Maar het systeem met scanauto’s heeft ook zijn beperkingen, zo blijkt nu. Het voornaamste minpunt is dat het geen verschil kan maken tussen stilstaande of geparkeerde wagens. En dat geeft al eens problemen.

Soms staat een wagen even stil en zit de bestuurder nog achter het stuur. Of iemand steekt een brief of een pakje in de bus en verlaat daarvoor even zijn wagen. Een parkeerwachter kan zo’n situatie inschatten en de bestuurder gewoon laten vertrekken. Maar een scanwagen kan dat onderscheid niet opmerken en schrijft gewoon een parkeerboete uit.

Nu kan je wel achteraf een klacht indienen bij het parkeerbedrijf, dat dan op basis van de geregistreerde beelden nagaat of het bezwaar terecht is. Zo worden trouwens de meeste klachten opgelost. Maar soms lukt dat toch niet.

Slechts één minuut stilgestaan

L’annulation d’une amende hypothèque l'avenir des scan-cars

Zoals in Genk waar priester Gregorio Aiello even uit zijn auto was gestapt om een brief te posten en toch een retributie kreeg. Volgens hem duurde het niet langer dan een minuut. En dat vond hij onterecht, dus weigerde hij de boete van 20 euro te betalen. Daardoor liepen de kosten op tot bijna 300 euro en kwam de zaak voor het vredegerecht. De rechter gaf de priester gelijk, omdat hij vond dat een camera, in tegenstelling tot een parkeerwachter, inderdaad het verschil tussen stilstaan of parkeren niet kent, met al eens onterechte retributies tot gevolg.

Hypothekeert dit vonnis de toekomst van de scanauto’s in onze steden? Dat is best mogelijk. Al benadrukken de parkeerbedrijven dat de scanauto’s meestal correct functioneren en dat mogelijke problemen over het algemeen meteen opgelost raken. Zo is er een filter van enkele minuten voorzien tussen het moment dat de scanauto passeert en de registratie aan de parkeerautomaat. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's