Diesel is zogezegd dood maar daar zijn ze het bij Audi duidelijk niet mee eens. De S5 TDI beschikt weliswaar over een ultramoderne krachtbron met een hybridetintje.

Het blok is voorzien van een 48 Volt-systeem dat de starter-generator aandrijft, van een klassieke turbo én van een elektrische compressor. Deze laatste is actief bij zeer lage toerentallen, wat bijzonder veel trekkracht betekent net boven het stationaire toerental. Concreet: 500 Nm vanaf 1.370 tr/min, met een maximumkoppel van 700 Nm. Zei iemand “stenen uit de grond trekken”? Bovendien zou er geen sprake zijn van een zogeheten turbogat…

Sportback

De S5 diesel – Coupé of Sportback – wordt geleverd met vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat. Niet nieuws onder de zon dus. Meer de vermelding waard is zijn drinkgedrag want deze Duitse coupé zou er volgens de WLTP-cyclus gemiddeld maar 6,2 l/100 km doorjagen. Combineer dat met een spurttijd tot 100 km/u van 4,8 seconden en je wéét gewoon dat hier nog steeds een markt voor bestaat…