De allereerste anti-geluidsradar hangt sinds valentijnsdag jongstleden aan een paal in de Rue d’Avron 54, gelegen in het twintigste arrondissement van de Franse hoofdstad. Een tweede toestel van hetzelfde type werd de dag erop in de Rue Cardinet in het zeventiende arrondissement geïnstalleerd.
Testfase
Boetes worden er voorlopig nog niet uitgeschreven. De apparatuur moet nog gehomologeerd worden om effectief vaststellingen die resulteren in bekeuringen te mogen doen.
Dat PV’s uiteindelijk zullen volgen, staat al vast: in de eerste helft van 2023 wil Parijs bestuurders (of op zijn minst de eigenaars) van auto’s die te veel lawaai maken efficiënt op de bon kunnen zwieren. Overtreders zullen dan 90 euro moeten betalen binnen de 15 dagen, of 135 euro als die termijn overschreden is.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe werkt een anti-geluidsradar?
Een anti-geluidsradar bevat twee maal vier microfoons die zowel het aantal decibel kunnen meten als de geluidsbron detecteren. Een groothoekcamera (180°) kan op het moment van zo’n meting foto’s nemen van het voertuig dat de geluidsoverlast veroorzaakt. Als klap op de vuurpijl tekenen twee ANPR-camera’s (met nummerplaatherkenning) present zodat de administratieve taken van politiemensen worden verlicht.
Foto’s: Bruitparif
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be