Deze quadriturbodiesel produceerde bij zijn lancering in 2016 maar liefst 740 Nm en 381 pk. Twee jaar later werd het blok opgevoerd tot 760 Nm en 400 pk. Je kon ‘m bestellen voor de 5 Reeks (M550d), de 7 Reeks (750d) en de grote SUV’s van het merk (X5, X6 en X7 M50d).
Hét grote verschil met equivalenten op benzine was natuurlijk de kleine dorst. In de M550d xDrive dronk de zelfontbrander op papier gemiddeld maar 5,9 l/100 km, in combinatie met 154 g/km CO2. Die toch wel best lage CO2-uitstoot blijkt anno 2020 te hoog geworden en dat de economie momenteel klappen krijgt en de vraag naar dieselwagens fors geslonken is, heeft ongetwijfeld de doodsteek gegeven. Als laatste wapenfeit zal BMW weliswaar een ‘Final Edition’ lanceren (voor de X5 en X7), maar dan alleen in enkele Centraal-Europese landen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be