Volgens de berichten van Automotive News Europe leiden kostenbesparingen tot het verdwijnen van één van typische kenmerken van het Franse automerk: de hydropneumatische ophanging.
Die hydropneumatische vering dook voor het eerst op tijdens de voorstelling van de Citroën DS op het Salon van Parijs 60 jaar geleden, en maakte deel uit van de talrijke innovaties waarmee deze mythische DS mocht pronken.
Tegenstanders van de hydropneumatische ophanging voerden aan dat je snel zeeziek werd in de Citroëns die ermee waren uitgerust, maar er waren aanvankelijk zeker zoveel voorstanders. Toch moet gezegd worden dat hun aantal steeds verder slinkt, wat blijkt uit de dalende verkoopcijfers van Citroëns uitgerust met dit type vering.
Bovendien werd deze befaamde ophanging ook steeds zeldzamer in het aanbod. Het is zelfs merkwaardig dat geen enkel model van het nieuwe merk DS ermee is uitgerust. Wie een hydropneumatische ophanging wil, is nu aangewezen op de Citroën C5, die ze optioneel aanbiedt onder de naam Hydractive III+.
Maar ook deze optie valt niet meer echt in de smaak van de klanten. Bovendien doen de geruchten de ronde dat ook de top van Citroën tot het besluit is gekomen dat er tegenwoordig systemen zijn die even goed of beter functioneren, zoals de luchtvering of de gestuurde dempers of een combinatie van beide.
Advertentie – lees hieronder verder
Vindt u ook dat het tijd is dat Citroën afscheid neemt van zijn hydropneumatische ophanging?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be