1. De verkettering van diesel

De hetze die tegen diesel is ontstaan, is lichtelijk overdreven en dit zowel bij politiekers als bij een onwetend deel van de bevolking dat zich laat misleiden door eenzijdige uitspraken. Nog niet zo lang geleden werd diesel gepromoot vanwege de lagere uitstoot van CO², tegenwoordig lijkt het wel dé grote vervuiler. Dit terwijl de laatste generatie dieselwagens minstens even proper is als hun equivalent op benzine. Bovendien heeft de optrekking van de accijnzen in de realiteit weinig tot niets met “het milieu” te maken.

Lane Keeping Assist

2. De standaardisering van rijhulpsystemen

Lane Keeping Assist, Safety Brake Assit, Autopilot… Zulke systemen komen tegenwoordig in zowat alle lagen van het modellenaanbod voor. Langs de ene kant kan je hun komst toejuichen – voor de veiligheid, weet je wel – maar we willen toch benadrukken dat zo’n snufjes nog lang niet allemaal op punt staan, hoewel veel bestuurders er hun “volle vertrouwen” aan geven. Niet doen! Je wordt er een slechtere, onoplettende chauffeur door die minder kans heeft om succesvol te reageren in geval van nood.

Tesla

3. Weinig stimulans om elektrisch te rijden

Akkoord, je betaalt minder belastingen als je met een elektrische auto rondrijdt, maar daarmee wordt nog lang niet voldaan aan de vraag naar meer infrastructuur. Lees: er zijn te weinig laadpalen en dus nood aan een duidelijk netwerk waar iedereen snel en gemakkelijk terechtkan. Zoals bij gewone tankstations dus. Bij Tesla snappen ze wat we bedoelen…

LEZ

4. Automobilisten verder blijven pesten

Hogere brandstofprijzen, LEZ’s, steeds meer (traject)controles, steeds minder parkeerplaatsen… Auto-eigenaars moeten alsmaar dieper in de buidel tasten maar krijgen er zo goed als niets voor in de plaats. Want waar zijn de alternatieven die werden beloofd? Zoals sneller en beter geregeld openbaar vervoer, betaalbare parkeerplekken net buiten de stad enzovoort enzovoort.

T-Cross

5. SUV, SUV, altijd maar SUV

Compacte SUV’s, sportieve SUV’s, SUV-coupés, SUV cabrio’s… Wie denkt dat de trend stilaan op zijn einde loopt, zullen we moeten teleurstellen. Zelf snappen we het niet zo goed: SUV’s blokkeren het zicht van achterliggers met een ‘normaal’ postuur, rijden doorgaans minder goed dan een gewone wagens (met een lager zwaartepunt) én ze zijn minder aardig voor moeder natuur, vanwege hun hogere gewicht in combinatie met een slechtere stroomlijn, wat een hoger verbruik en dus ook meer uitstoot oplevert.