Actualiteit

De eerste Tesla was geen groot succes…

Geschreven door Joris Bosseloo | 21/04/2020

Veel mensen durven weleens vergeten dat de Model S niet de eerste Tesla is die in productie mocht van Elon Musk. Voor de komst van die berline kenden we al de Roadster, een kleine tweezitter op basis van een Lotus Elise en de allereerste vrucht van de toen nog onbekende Amerikaanse fabrikant. Een succesvolle poging? Niet echt…

Terugblik naar 14 jaar geleden. Het onbekende – en onbeminde – automerk Tesla komt op de proppen met een kleine cabrio afgeleid van de Lotus Elise S2. De Britten leveren de basis, voor het koetswerk wordt op Fransen beroep gedaan en de 248 pk sterke elektrische aandrijflijn komt van van AC Propulsion, een net als Tesla in Californië gevestigde firma. Het prijskaartje van de Roadster? Om en bij 84.000 euro.

Tesla Roadster

Deze Tesla moet batterijen meezeulen en is bijgevolg een pak zwaarder dan een Elise, maar aangezien hij onmiddellijk al zijn beschikbare koppel kan aanspreken, sprint hij als een kanonskogel. Nul tot 100 km/u lukt in 3,9 seconden, wat hem sneller uit de voeten maakt dan tal van sportmodellen met een veel hogere aanschafprijs. Zelfs zijn autonomie van 370 km is redelijk te noemen.

Tesla Roadster Sport

In 2008 komt er ‘Sport’ achter zijn naam, verwijzend naar meer vermogen (288 pk) en de iets snellere acceleratietijd (0-100 km/u in 3,7 seconden). Achteraf volgen nog twee updates (2.5 en 3.0) tot de productiestop in 2012.

Tesla Roadster interior

Van de eerste generatie Roadster werden naar verluidt ongeveer 2.450 exemplaren gebouwd, wat erg weinig is. Hopelijk – voor Tesla – zal zijn knettergekke opvolger het een pak beter doen in de tabellen.

Trefwoorden

Lees ook