BYD maakt vaart met het uitbreiden van zijn aanbod op de Europese markt. De Chinese autobouwer toonde op het autosalon van Parijs deze elektrische Sealion 7, zijn achtste model inmiddels en het nieuwe vlaggenschip van de vloot.
Net als zijn lagere en iets kortere broer, de Seal, is dit een alternatief voor wie op zoek is naar een familiale EV genre Tesla Model Y. Die laatste is een van de meest gekochte auto’s van het moment in Europa. Met de Sealion 7 wil BYD dan ook zijn marktaandeel gevoelig uitbreiden.
BYD is na Tesla de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld. Hun producten kan je sinds vorig jaar ook kopen in ons land, en die vinden meteen afzet. In de Belgische verkoopscijfers staat het merk inmiddels tussen gevestigde namen als Jeep en Honda.
Waar de modelnaam voor staat? Jing mag het weten wat die 7 betekent, maar Sealion verwijst natuurlijk naar een zeeleeuw. Naar analogie met die Seal (zeehond) en de Dolphin.
Advertentie – lees hieronder verder
Batterij als vloerplaat
Tegenover de Model Y is hij 8 centimeter langer. Hij staat op een volledig elektrisch platform, met een batterijpakket waarvan de bovenkant tegelijk dient als vloerplaat voor de cabine. Volgens de Chinezen zorgt dat zowel voor meer interieurruimte als een lager zwaartepunt en een stijvere bouw. Die laatste twee zouden het weggedrag deugd moeten doen.
Hij is te krijgen met een batterijpakket van 72 of 81 kWh. Die laatste is volgens de Chinese testmethode goed voor 610 kilometer bereik, maar het is nog even wachten op het resultaat van de WLTP-test.
De topversie kan ook snelladen met een vermogen van maximaal 230 kW. In China is er een versie die aan twee snelladers tegelijk kan, waardoor het vermogen stijgt tot 500 kW. Afwachten of dit in Europa ook mogelijk is; het zou in elk geval een primeur zijn.
Standaard zit achterin een motor van 213 of 313 pk, maar desgewenst kan je hem ook hebben met 530 pk. Die laatste gaat in 4,5 tellen naar 100 km/u.
In de stuurhut is het centrale aanraakscherm van 15,6 duim prominent. Maar anders dan Tesla voorzien de Chinezen wel nog iets meer fysieke toetsen, terwijl achter het stuur ook een tweede scherm zit voor de rijgegevens. We zien ook een groot panoramadak en geprononceerde sportstoelen.
De prijs van de Sealion 7
Hij is pas volgend jaar te koop, en prijzen communiceren de Chinezen voorlopig niet. Het ligt evenwel voor de hand dat hij iets meer gaat kosten dan de verwante Seal en dus voorbij de 40.000 euro gaat. Dat zou dan ongeveer geijke tred houden met de goedkoopste versie van de Model Y. Voor wat die aankoopprijs waard is, uiteraard, want het gros van de elektrische wagens wordt volgens een leasingformule bekostigd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be