Afgelopen dinsdag hield de Volkswagen Group zijn traditionele jaarlijkse persconferentie in Wolfsburg. Voor een publiek van journalisten uit de hele wereld bevestigde CEO Herbert Diess dat er een grote reorganisatie zal plaatsvinden om de investeringen te kunnen bekostigen die nodig zijn om een volledige reeks elektrische voertuigen te ontwikkelen. De bedoeling is dat de merken van de groep tegen 2028 samen over een 70-tal elektrische modellen zullen beschikken.
De kosten moeten dus naar omlaag en om dat klaar te spelen, wil het concern fors bezuinigen, zo’n 25% bij VW en zelfs 30% bij Audi. Bovendien is de groep een partnerschap met Ford aangegaan om een gedeeld platform te gebruiken voor de volgende Amarok. Tegen 2023 zullen tussen de 5.000 en 7.000 Duitse jobs verloren zijn gegaan, voornamelijk onder het mom van vervroegde uittreding (lees: personeel dat niet wordt vervangen).
De CEO van Volkswagen rechtvaardigde deze aankondiging door te stellen dat de productie van elektrische voertuigen ook minder werknemers vereist en dat de groep zijn winstmarge wil verhogen door te streven naar een rendement van 6% tegen 2022. Ironisch genoeg is Volkswagen van plan om tegelijkertijd ruim 1.500 elektronica- en softwarespecialisten in te huren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be