Welke auto je ook koopt, nieuw of tweedehands, de grootste prioriteit blijft regelmatig onderhoud. Zo is het van primordiaal belang dat het oliepeil op tijd en stond gecontroleerd wordt. Hoe vaak? Dat hangt af van de motor en van de leeftijd van de auto. Bij bepaalde oudere modellen moet dit om de 1.000 km worden gecheckt (minstens), terwijl dat bij andere wagens elke 5.000 km kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken.
Een olieverversing om de 10.000 km is ten zeerste aan te bevelen, ook al stellen fabrikanten deze klus soms uit tot 30.000 km, althans voor recente auto’s. Een kwestie van keuze, zeggen wij, want niets belet je om eerder naar de garage af te zakken of om zelf de olie en de filters te wisselen. Alweer: regelmatig onderhoud is essentieel!
Diesel vs benzine
Een benzinemotor zal in de regel meer toeren maken dan een diesel en dus meer meer belast worden bij hogere toerentallen. “Probleemloos” 400.000 km afleggen, zal dus sneller lukken met een dikke diesel (met een grote cilinderinhoud) dan met een kleine benzine (zoals tegenwoordig meer regel dan uitzondering).
Advertentie – lees hieronder verder
Het gebruik
Opwarmtijden spelen een rol, net als het gebruik in het algemeen. Wie bij koud telkens weer meteen vol gas geeft en voornamelijk korte afstanden aflegt, zal (veel) minder lang van zijn of haar wagen kunnen genieten dan iemand die koudstarten vermijdt en vooral lange ritten op autosnelwegen onderneemt. Logisch, toch?
En hoe zit het met elektrische auto’s?
Behoorlijk goed. Elektrische motoren hebben minder last van slijtage en bevatten geen filters of riemen die regelmatig vervanging nodig hebben (lees: minder onderhoud nodig). De levensduur van de batterij, da’s natuurlijk nog een andere kwestie…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be