De nieuwe Ceed is erg herkenbaar aan zijn zogeheten “Tiger Nose” en biedt ruimschoots plaats aan vijf inzittenden en hun bagage. Zijn grote koffer beschikt over 395 liter laadvolume. De breakversie is uiteraard nóg ruimer en kan tot 625 liter slikken. Daarmee behoort de Ceed tot de top van zijn categorie. Bovendien heb je snel en makkelijk toegang tot deze immense laadruimte dankzij zijn slimme achterklep die je handenvrij kan bedienen.
Het interieur van de nieuwe Ceed getuigt van een nooit eerder geziene afwerkingskwaliteit. Ook is deze Kia erg geconnecteerd: zijn centrale aanraakscherm fungeert als zenuwcentrum en is makkelijk in verbinding te brengen met je smartphone via Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien ontvangt zijn navigatiesysteem verkeersinformatie dankzij de Kia Connected Services in samenwerking met TomTom. Muziekliefhebbers zullen op hun beurt in de wolken zijn met de mooie noten geproduceerd door de geluidsinstallatie van JBL.
Maar da’s lang niet alles. De Kia Ceed is een van de enige automodellen uit zijn segment die over zowel verwarmde als verkoelde voorzetels beschikt, alsook over een verwarmde achterbank. Het is ook de eerste keer dat een Kia met een verwarmde voorruit is uitgerust. Je ziet er niets van maar sneeuw, ijzel en condensatie verdwijnen er wel veel sneller door.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we de actieve en passieve veiligheidssystemen bekijken, stellen we vast dat de Kia-ingenieurs niet hebben stilgezeten. Zo is de Ceed gespekt met snufjes als High Beam Assist (dat de koplampen bijstelt), Driver Attention Warning (die vermoeide bestuurders waarschuwt) en Lane Keeping Assist Forward met Collision-Avoidance Assist (dat je op de rijstrook houdt en botsingen voorkomt).
Kia biedt – ook voor het eerst – Lane Following Assist aan. Eens ingeschakeld, rijdt de Ceed semi-autonoom, in die zin dat hij dan netjes de verkeersstroom volgt en tussen de lijnen blijft rijden. Dat kan hij door de markeringen op de baan en het omliggende verkeer te analyseren.
De nieuwe Ceed werd ontworpen in Duitsland en in het bijzonder voor op Europese wegen. Deze auto rijdt dan ook erg dynamisch: zijn ophanging is zelfs 40% stugger dan die van zijn voorganger. Bovendien kan je dankzij de Drive Mode kiezen of de Ceed sportief dan wel comfortabel moet zijn. In de sportstand wordt zijn karakter subtiel aangepast en is er een snellere motorrespons merkbaar.
Al van bij zijn lancering is het motorenaanbod uitgebreid. Bij de benzinemotoren zien we een 1.0 T-GDI met 120 pk, een 1.4 T-GDI met 140 pk en een 1.4 MPI met 100 pk. De eerste twee zijn uitgerust met een partikelfilter en voldoen aan de nieuwe norm (Euro 6d Temp). Daaraan voldoet trouwens ook de 1.6 CRDi dieselmotor met 115 of 136 pk en een gemiddelde uitstoot van 99 g/km CO². Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, al kan je de 1.4 T-GDI en de 1.6 CRDi ook met een zeventrapsautomaat bestellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be