Geen paniek, volgens de tekst (de link naar de Engelse versie vindt u onderaan) zal de zwarte doos niet volledig ons doen en laten, noch onze trajecten registreren. De aanwezigheid is vooral gekoppeld aan de rijhulpsystemen: in de eerste plaats de geautomatiseerde rijstrookbewaking (ALKS of Automated Lane Keeping System), of de assistentie van niveau 3. Hierbij komt een vernieuwing: dit rijhulpsysteem kan enkel gebruikt worden op wegen die verboden zijn voor fietsers en voetgangers, tot maximaal 60 km/u, en met een fysieke afscheiding van het tegenliggend verkeer.
Wanneer wordt de zwarte doos verwacht?
Volgens deze tekst, die op 21 januari in Japan van kracht wordt en later in Europa (na aanpassingen aan de nationale wetgevingen), zal deze zwarte doos enkel registeren: de activatie en desactivatie van de rijhulpsystemen; de beperking of onderdrukking van de tussenkomst van de bestuurder; noodmanoeuvres; de rol in een aanrijding; de rol van het systeem in een risicovol manoeuvre en mogelijke storingen.
Zoals in vliegtuigen moet deze zwarte doos toelaten te begrijpen wie een fout heeft begaan bij een ongeval: het autonome systeem of de bestuurder? Dit is dus weer een grote stap vooruit in de richting van zelfrijdende auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be