Uitdaging Auto Trends: opgegeven verbruik vs reëel verbruik

Onze Franstalige collega’s van Auto Trends Magazine hebben de nieuwe gemengde verbruikscijfers van verschillende automodellen getoetst aan de praktijk van de Belgische wegen. Opzienbarend is dat ze erin geslaagd zijn om met alle wagens onder het aangekondigde brandstofverbruik te blijven.

Uitdaging Auto Trends: opgegeven verbruik vs reëel verbruik

WLTP-normen zijn sinds 1 september verplicht. Auto Trends stelde de fabrikanten voor om, via hun Belgische importeurs, deze nieuwe gemengde verbruikscijfers te testen op hun betrouwbaarheid. In totaal hebben negen merken de uitdaging aanvaard.

Het traject bestond uit een parcours van 266 km dat in twee delen (128 en 138 km) moest worden afgelegd, met een opgelegd gemiddelde van respectievelijk 58 km/u en 62 km/u. De route bestond uit 30% autosnelweg, 35% secundaire wegen en 35% nationale wegen. Het tanken gebeurde uiteraard bij de start en bij de finish, met een onmogelijkheid om dat tijdens de reis te doen.

De conclusie van deze uitdaging is duidelijk: alle ingeschreven auto’s – 12 in totaal – hebben minder verbruikt dan het door de fabrikant aangekondigde officiële gemengde brandstofverbruik. Dit is het geval voor de 10 auto’s die voldeden aan de nieuwe WLTP-normen, maar ook voor de twee auto’s die nog steeds voldoen aan de NEDC-normen. Deskundigen schatten dat het verschil tussen de twee normen ongeveer 25% is (25% meer voor de nieuwe WLTP-norm).

Hieronder vind je de resultaten, met eerst het verbruik volgens de WLTP-meetmethode en vervolgens het door Auto Trends gemeten verbruik. De krachtigste ingeschreven auto, een Ford Mustang V8, zorgde alvast voor een serieuze verrassing door er amper 7,8 l/100 km door te jagen in plaats van de aangekondigde… 12 liter.

Klassement (WLTP/testverbruik)

1. Ford Mustang GT : WLTP 12,0 l / testverbruik 7,85 l
2. Citroën Berlingo 1.5 Blue HDI 100 pk : WLTP 6,0 l / testverbruik 4,11 l
2. Mazda MX5 2.0 Roadster : WLTP 6,9 l / testverbruik 4,87 l
3. Peugeot 508 Pure Tech : WLTP 7,4 l / testverbruik 5,50 l
4. Ford Fiesta ST 1.5 turbo : WLTP 7,0 l / testverbruik 5,40 l
5. Audi 50 TDI 3.0 286 pk : WLTP 7,2 l / testverbruik 5,89 l
6. Mazda 6 2.0 Sedan : WLTP 6,9 l / testverbruik 5,72 l
7. Suzuki Swift Sport 1.4 turbo : WLTP 5,6 l / testverbruik 4,84 l

NEDC

1. VW T-ROC 2.0 TDI : WLTP 5,1 l / testverbruik 4,80 l
2. Skoda Karoq 2.0 TDI : WLTP 5,2 l / testverbruik 4,90 l