Actualiteit

Prijzen tweedehandswagens stijgen sterk in België

Het chiptekort in de autosector heeft niet alleen een invloed op de leveringstijden van nieuwe wagens die steeds langer worden, maar drijft ook de prijzen op de tweedehandsmarkt sterk de hoogte in. Tegenover anderhalf jaar geleden werd een gebruikte auto tot 15% duurder. Waar gaat dat eindigen?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 11/10/2021 | Leestijd: 1 min

Deze flagrante prijsstijging op de Belgische markt van tweedehandswagens blijkt uit de cijfers die autosectorfederaties Febiac en Traxio onlangs publiceerden. Wie nu een gebruikte auto wil kopen, zal daar beduidend meer voor moeten betalen dan voor de coronacrisis.

Voor de populairdere modellen, zoals SUV’s met een benzinemotor, kan die prijsverhoging makkelijk 10 tot 15% oplopen tegenover begin 2020. Dat is een flink bedrag, maar hoe is dat te verklaren?

Advertentie – lees hieronder verder

Spanning op de markt

Nissan camionette

Deze prijsstijging heeft vooral te maken met een spanning op deze tweedehandsmarkt, die krijgt af te rekenen met een beperkter aanbod en een grotere vraag. Die is dan weer te wijten aan het tekort aan computerchips op de wereldmarkt, waardoor de autoproductie van nieuwe wagens stokt en de leveringen ervan vertraging oplopen. Daardoor zoeken de kopers alternatieven op de markt van tweedehandswagens die daardoor op zijn beurt onder druk komt te staan met hogere prijzen tot gevolg.

Door het gebrek aan chips en halfgeleiders in de auto-industrie en de langere leveringstijden als gevolg daarvan, blijft men ook langer rijden met de huidige wagens of worden de leasingcontracten verlengd. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de instroom op de tweedehandsmarkt beperkter dan voorheen blijft, wat de spanning op deze markt nog eens extra vergroot en de prijzen nog meer de hoogte indrijft.

Onzekerheid bij de consument

Daarnaast heerst er ook onzekerheid bij de consument over de evolutie van de emissienormen voor personenwagens in de volgende jaren. Welke wagentypes zullen hierbij geviseerd, zwaarder belast of uitgesloten worden?

Momenteel is het nog allemaal vrij onduidelijk en nog niet vastgesteld op een horizon van 10 jaar, de periode waarin een privébestuurder zijn voertuig meestal wil gebruiken. Dat lijdt nu vaak tot een veiligere keuze voor een goedkopere tweedehandswagen met een benzinemotor. Met nogmaals een factor die de spanning op de tweedehandsmarkt verder in de hand werkt.

Hoelang zal deze situatie nog duren? En zullen de prijzen van tweedehandswagen nog verder blijven stijgen? Traxio verwacht dat het chiptekort tegen midden 2022 stilaan opgelost zal raken, waarna de productie van nieuwe wagens zijn normale niveau weer zal bereiken. Dat moet de internationale automarkt stabiliseren, waardoor ook de druk van de tweedehandsmarkt raakt zodat normaal gezien ook de prijzen weer zullen zakken.

Toch is het onwaarschijnlijk de prijzen van gebruikte wagens weer snel hun oude niveau van voor de coronacrisis zullen bereiken. Het ziet er dus naar uit dat ook volgend jaar de tweedehandswagens nog steeds duur betaald zullen worden.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie