Dit verhaal start in 1990, toen Renault met de Laguna op de proppen kwam, een opvallend studiemodel dat niet mag worden verward met de gelijknamige berline die later op de markt zou verschijnen. Het project mondde uit in een prototype dat in 1994 werd onthuld en waarvan het gedurfde ontwerp geïnspireerd was op de Alpine A220 Cévennes, een rallywagen uit de jaren ’70 met een erg korte achterkant. Niet verwonderlijk kwam de bolide uit de Alpine-site van Dieppe gerold.
Om gewicht te besparen, werd een structuur van aluminium gebruikt, waardoor de kleine tweezitter maar 930 kg op de weegschaal zette. Om het bakje aan te drijven, werd voor een 150 pk sterke, atmosferische 2-litermotor gekozen, bekend van de Clio Williams en de Megane Coupé 16V. Dit was trouwens al een ‘Renault Sport’.
Licht en luchtig
Het grote publiek kreeg de Spider voor het eerst te zien op het Autosalon van Genève in 1995. Hij was bestelbaar met of zonder voorruit. De versie mét werd het populairst, ook al woog die variant 35 kg meer dan de versie zonder. Om zijn gewicht zo laag mogelijk te houden, was er geen verwarming aan boord en zelfs ABS ontbrak.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperkte oplage
Tussen 1995 en 1999 werden maar 1.726 Spiders tot leven gewekt, waaronder 80 Spider Trophy’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be