Actualiteit

Vaarwel, BMW i8…

Geschreven door Joris Bosseloo | 16/03/2020

Zoals al een hele poos geleden aangekondigd, is het binnenkort over en uit voor de BMW i8. Zes jaar lang heeft deze bijzondere sportwagen het uitgehouden in een markt die alsmaar woeliger wordt, en in die periode werden er ongeveer 20.000 exemplaren van verkocht. Een overzicht.

De BMW i8 een vreemde eend in de bijt noemen, is geen tikkeltje overdreven. Dit is zo’n productiemodel dat als twee druppels water op zijn conceptuele voorbode lijkt, wat in de autobranche maar zeer zelden voorkomt. Een ander recent voorbeeld is de Lexus LC (zie foto onder).

LC 500

2009

Voor de eerste officiële tekenen van i8-leven moeten we terugkeren naar eind vorig decennium, toen BMW met de Vision EfficientDynamics op de proppen kwam. Zoals je hieronder kan zien, was de gelijkenis toen al zeer treffend met de i8 die pas vier jaar later gelanceerd werd.

Vision EfficientDynamics

2011 & 2012

De jaren waarin respectievelijk de i8 Concept en de i8 Concept Spyder werden voorgesteld. Op deze foto’s zien alleen kenners de verschillen:

BMW i8 Concept

i8 Roadster Concept

2014

Het jaar van de commercialisatie. De i8 leek wel de auto van de toekomst in het heden, compleet met een monocoque van carbon om het gewicht binnen de perken te houden, een hybride aandrijflijn met een stevig opgevoerde driecilinder turbo achter de zetels en een tot dan ongeziene designtaal. De vleugeldeuren maakten het plaatje alleen maar compleet.

BMW i8 2014

2018

Toen kreeg deze BMW een facelift, ging zijn gecombineerde vermogen naar omhoog van 357 naar 369 pk en verscheen de i8 Roadster, omdat die cabrioversie er nu eenmaal zat aan te komen. Nog steeds bleven de banden smal voor zo min mogelijk weerstand en voelde een testrit meer ‘elektronisch’ dan ‘mechanisch’ aan, wat hem bij bepaalde lagen van de fanbasis van het merk minder populair maakte. Bovendien staat de combinatie in- en uitstappen en BMW i8 voor heel wat mensen gelijk aan de absolute hel. Die noodzakelijke karwei is zeer vergelijkbaar met hoe het er met een Lotus Elise aan toe gaat. Je hoopt dan vooral dat er niemand kijkt.

i8 Roadster

2020

Het einde van het i8-verhaal (of toch als hybride, want we verwachten een 100% elektrische wedergeboorte, zoals voor de Audi TT en R8), al zwaait BMW natuurlijk niet zomaar de deur achter zich dicht…

i8 ultimate sophisto edition

Afsluiten wordt in stijl gedaan, met een speciale uitvoering die “Ultimate Sophisto Edition” heet. Daarvan zullen in totaal 200 kopers kunnen genieten.

Trefwoorden

Lees ook