Wallonië wil jacht maken op zware auto’s

In een nieuwe beleidsverklaring heeft de Waalse regering te kennen gegeven dat auto’s “minder krachtig en minder zwaar, en dus minder vervuilend” moeten zijn. Niet iedereen is het daar mee eens, de Belgische invoerder van Toyota bijvoorbeeld.

Wallonië wil jacht maken op zware auto’s

“Gewicht is de vijand”, zei Lotus-bezieler Colin Chapman altijd en de man had natuurlijk een punt. Toch is het zo dat hybrides en elektrische wagens in de regel zwaarder zijn dan vergelijkbare modellen op benzine. Batterijen, weet je wel.

Bij Toyota, de pionier wat in massa geproduceerde hybrides betreft, snappen ze de redenering van de Waalse regering niet zo goed. Aurélie Gerth, de woordvoerster van het Japanse merk in België, sprak met Sud Presse: “Het is paradoxaal om minder vervuilende technologieën te willen promoten door zich in de eerste plaats te baseren op het gewicht.”

Als voorbeeld wordt de Toyota C-HR aangehaald. Die cross-over weegt als hybride 45 kg meer dan de benzineversie, maar verbruikt en stoot minder CO2 uit.

Auto’s belasten op basis van gewicht? “Koning Auto” steeds groter wordende inkomstenbron voor Belgische staat