Met het einde van 2024 is het tijd om de balans op te maken van de verschillende automarkten. Voor nieuwe auto’s was het een gemengd jaar, met slechts 448.277 inschrijvingen, ofwel een daling van 6% en 30.000 minder voertuigen dan in 2023. De tweedehandsmarkt daarentegen kende een compleet ander verhaal: met 727.650 geregistreerde voertuigen (+5,6%) bereikte deze een recordhoogte in negen jaar.
De topvorm van de tweedehandsmarkt is vooral te verklaren doordat veel Belgen de aankoop van nieuwe (waarschijnlijk elektrische) auto’s uitstelden. Tegelijk werden ze aangetrokken door prijzen die 7,5% lager lagen dan het jaar ervoor. Ook dit keer gaf de portemonnee de doorslag.
Verouderend wagenpark?
De groei van de tweedehandsmarkt heeft ook een keerzijde: het wagenpark veroudert. Volgens de federatie Traxio was de gemiddelde leeftijd van tweedehandsauto’s die in 2024 werden verkocht 7 jaar en 11 maanden, terwijl de gemiddelde leeftijd van het volledige Belgische wagenpark snel richting de tien jaar gaat.
Hoewel de modellen op de tweedehandsmarkt ouder zijn, is er een duidelijke groei in elektrificatie. Hybride auto’s hebben inmiddels meer dan 10% van de markt in handen, terwijl volledig elektrische voertuigen zijn gestegen naar 3,2%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Toch lijkt dit geen blijvende trend voor elektrische auto’s. Volgens Traxio is de bijna-verdubbeling in verkopen (van 12.597 naar 23.515 stuks) vooral te danken aan de Vlaamse bonus, die op 22 november 2024 helaas werd afgeschaft.
Advertentie – lees hieronder verder
Bonus of geen bonus?
Traxio uit zijn zorgen over de toekomst van tweedehands elektrische auto’s. Zonder overheidssteun dreigt de verkoop in een al verzadigde markt te krimpen. Dit kan niet alleen leiden tot dalende prijzen, maar ook tot stijgende leasetarieven, doordat restwaarden niet langer gegarandeerd zijn. Het domino-effect hiervan kan ertoe leiden dat bedrijven de vernieuwing van hun wagenpark vertragen, wat de markt verder zou afremmen. De federatie roept politici daarom op om met oplossingen te komen en nieuwe manieren te bedenken om de overgang naar elektrische mobiliteit te ondersteunen.
De benzinemotor blijft favoriet onder kopers van tweedehandsauto’s, met een marktaandeel van 55,1% tegenover 30,6% voor diesel. Ook Volkswagen blijft de grote winnaar, met zijn Golf als populairste model: goed voor één op de acht transacties, bijna 30.000 registraties in 2024. Andere toppers zijn de VW Polo (20.821 stuks), de Opel Corsa (18.837), de BMW 3 Reeks (16.137) en de BMW 1 Reeks (14.851).
Wat brengt 2025? Zal de markt blijven groeien? Dat hangt af van de trends in de komende maanden. Particulieren herontdekten in 2024 de nieuwe automarkt, met een groei van +15%. Dit kan zich in 2025 doorzetten, aangezien dealers dankzij aangevulde voorraden opnieuw aantrekkelijke kortingen kunnen aanbieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be