De toestroom van Chinese auto’s wordt al lang voorspeld, al duurt het in werkelijkheid toch wat langer dan verwacht. Maar de evolutie is niet tegen te houden. Het bewijs is de gezamenlijke komst van drie nieuwe merken, zoals we begin dit jaar al aankondigden. Dealergroep Ghistelinck, die ook al Mercedes, Audi en Volkswagen verdeelt, gaat ook Voyah, Dongfeng en Mhero distribueren, merken die al in Nederland verkocht worden. Het eerste dealership is geopend in Eke, nabij Gent. Deze drie merken zijn eigendom van de Dongfeng-groep, bekend om zijn associatie met de Stellantis-groep, waarvan het aandeelhouder is.
Dongfeng heeft gekozen voor een dealergroep in plaats van een importeur, waardoor het sneller kan handelen en meerdere merken tegelijk kan introduceren, in dit geval allemaal elektrische. Met de toevoeging van deze merken versterkt Ghistelinck zijn aanwezigheid op de markt. Het diversifieert ook zijn activiteiten op een moment dat de verkoop van elektrische auto’s het moeilijk heeft. Het risico wordt dus beter gespreid met deze structuur. De filosofie blijft trouwens om merken uit het hogere gamma te verdelen, in het bijzonder Voyah.
Welke modellen?
De toevoeging aan het bestaande gamma is interessant. Voyah biedt twee topmodellen aan, ontworpen door Giugiaro: de SUV Free, met een rijbereik van 500 km dankzij een batterij van 106 kWh, aangevuld met door een bidirectioneel laadsysteem (V2G) … dat nog niet bruikbaar is in België door een ontoereikend netwerk. Daarnaast biedt de monovolume Dream tot zeven zitplaatsen voor zijn lengte van 5,3 m. Ook hier is de batterijcapaciteit indrukwekkend: 108 kWh voor een rijbereik van 480 km.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in het hogere segment vind je de Mhero I, een elektrische terreinwagen met een gigantisch vermogen van 1.089 pk. Zijn doelwit is duidelijk: de Mercedes G-Klasse. Het voorlopig laatste model is de elektrische stadswagen Box met een rijbereik tot 310 km. Met een basisprijs van 22.400 euro (kleine batterij met 31,4 kWh en 230 km) zal dit model zeker concurreren met de nieuwe Leapmotor 01, de Dacia Spring en de Citroën ë-C3. De prijzen van de Voyah en Mhero zijn echter nog niet beschikbaar in ons land. Alleen de SUV Free is momenteel te koop in onze buurlanden voor 59.995 euro. Dit is een interessante ontwikkeling, want de Dongfeng-groep is een machtige speler en produceert meer dan 3,5 miljoen auto’s per jaar. De concurrentie wordt dus steeds heviger...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be