De Belgische automarkt blijft een unieke markt in Europa. De maand mei 2024 werd gekenmerkt door een sterke vraag naar tweedehandswagens. Volgens de federatie Traxio werden in de eerste vijf maanden van het jaar (januari-mei) 26.888 meer tweedehandsauto’s verkocht dan in het jaar daarvoor (2023) en zelfs 36.681 meer dan in 2022. Op jaarbasis is de stijging dus +4,3%. Dit komt door gestabiliseerde prijzen die vertrouwen wekken, maar ook door een groot aanbod van recente tweedehandsauto’s, afkomstig uit de post-Covid-boom (2022 en 2023). Deze interesse in tweedehandsauto’s komt waarschijnlijk ook voort uit het feit dat Belgen iets minder geld willen uitgeven aan hun voertuig, vooral tijdens deze overgangsperiode naar elektrische auto’s.
Deze situatie geldt echter niet voor nieuwe auto’s, die in mei 2024 een daling van -5,9% kende ten opzichte van 2023, met 38.907 registraties in mei 2024. De markt voor nieuwe auto’s staat dus onder druk, hoewel de trend sinds het begin van het jaar positief blijft, met een groei van +0,5% ten opzichte van de eerste vijf maanden van vorig jaar. Maar het zou niet moeten stagneren, hoewel de situatie in vergelijking met 2022, toen er tekorten waren, aanzienlijk beter is (+33%).
Foto: Wikicommons, Sapporo
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrisch scoort goed
De resultaten tonen ook aan dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, tweedehands elektrische auto’s niet (of minder) afschrikken. In de eerste vijf maanden van het jaar steeg het aandeel batterijauto’s (nieuw en tweedehands) met 17,6% naar 25,9%. Het aandeel nieuwe elektrische auto’s is bijna verdubbeld (van 3.752 naar 7.349 eenheden, een stijging van +96,5%), terwijl dat van tweedehands elektrische auto’s door particulieren ook aanzienlijk is gestegen, van 1.681 eenheden in 2023 naar 4.107 in 2024, ofwel een stijging van 144,3%. Het zijn vooral particulieren die de tweedehandsmarkt domineren, met 49,4% van de registraties (+10% ten opzichte van 2023). Bedrijven gebruiken deze markt minder, met slechts 2,6% van de aandelen. Begrijpelijk.
Zoals verwacht is de markt voor elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands, het grootst in Vlaanderen. Het noorden van het land is goed voor 81,4% van de markt (tegenover 68,6% in 2023), een stijging van +132%! Dit is natuurlijk te danken aan de aankoopsubsidie die door de Vlaamse overheid wordt toegekend, wat opnieuw bewijst dat een overgang kan plaatsvinden wanneer deze wordt ondersteund door de overheid. In Brussel daarentegen daalde het aantal registraties (van 3,8% naar 3,1%), maar steeg het aandeel elektrische wagens met 60,4%.
In Wallonië daalt de markt aanzienlijk, van 27,6% naar 15,5%. Er is een lichte stijging van het aantal inschrijvingen van elektrische auto’s, maar die is klein, wat kan worden verklaard door het feit dat de leasingmaatschappijen in Vlaanderen of Brussel zijn gevestigd. Het marktaandeel van elektrische voertuigen is ook gedaald, van 29,5% in 2023 naar 19,9% in 2024. Het aantal registraties van tweedehandsvoertuigen op batterijen is met 64,9% gestegen. Maar vergeleken met Vlaanderen blijft de adoptiegraad in het zuiden van het land wel trager.
Foto: Wikicommons, EEYAUT Waihung
In het algemeen blijft Vlaanderen domineren op de markt voor tweedehands personenauto’s, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft stagneren op 37%, terwijl Brussel zijn marktaandeel op 8% houdt.
De mening van professionals
Professionals verklaren de markttrend. Ivo Willems van Cardoen legt uit dat “de tarieven van het ruimer aanbod nieuwe auto’s liggen momenteel dichter bij die van autosalons! Deze ontwikkeling gaat gepaard met kortere levertijden, wat veelbelovende vooruitzichten biedt voor wie op zoek is naar een nieuw voertuig. Deze positieve dynamiek heeft ook invloed op de markt voor tweedehandsauto’s, waar de aanzienlijke prijsstijgingen van vorig jaar zijn gestopt.”
Dealers merken ook dat de interesse van kopers vooral gericht blijft op benzinemodellen, die in de meerderheid zijn, evenals hybrides, die voor velen een eerste stap lijken te zijn naar de overgang.
Wie domineert?
Onder de meest populaire modellen is er niets veranderd in de top 5: de Volkswagen Golf (2.413 stuks) staat op de eerste plaats, gevolgd door de Polo (1.700), de Opel Corsa (1.481) en de BMW 3 Serie (1.433). Benzinemotoren blijven ook domineren met 55,1% van het marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest met 31,8% voor tweedehandsauto’s. De trend is nog duidelijker voor nieuwe dieselvoertuigen, waarvan het marktaandeel bijna gehalveerd is, van 10,1% in 2023 naar 5,7% in 2024.
Foto Audi: Wikicommons, AudiKolossos
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be