Automarkt

Dreigt Volkswagen kopje-onder te gaan?

“Het voortbestaan van de onderneming is in gevaar.” Het zijn niet onze woorden, wel die van topman Oliver Blume die aan de bel trekt voor een crisis die lang niet alleen zijn bedrijf treft. Kan een gigant als Volkswagen écht kapseizen?

Piet Andries | Gepubliceerd op 12 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

CEO van de VW-groep Oliver Blume liet de uitspraak zich ontvallen tijdens een interview met de krant Bild. Hij verantwoordde daarmee de recente geruchten als zou zijn bedrijf zinnens zijn om, naast het vonnis dat Audi Brussels te wachten staat, fabrieken in thuisland Duitsland dicht te doen. Volgens de rechterhand van Blume, Arno Antlitz, moet Volkswagen een half miljoen auto’s meer verkopen wil het zijn fabriekspatrimonium rendabel houden.

De keuken wordt alsmaar kleiner

En daar knelt het schoentje hard. Niet alleen is er de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s waarop het bedrijf na dieselgate zo zwaar heeft ingezet, de Europese markt boert achteruit. Volgens de jongste cijfers van ACEA worden er al 2,5 miljoen auto’s minder geproduceerd in Europa dan vijf jaar terug. En dat gaan er nog minder worden, als we de topman van VW mogen geloven: “De keuken wordt kleiner en we zitten met alsmaar meer aan tafel.”

Advertentie – lees hieronder verder

Die extra tafelgenoten zijn natuurlijk de Chinese partijen. De importheffingen dreigen een averechts effect te sorteren. Om ze te omzeilen zetten rivalen zoals BYD, Chery en Leapmotor de zesde versnelling in voor hun plannen om lokaal te produceren. En dat kunnen ze véél goedkoper dan Volkswagen, zelfs in Europa. BYD, dat in Hongarije al een fabriek voor bussen uitbaat, betaalt zijn arbeiders vier keer minder dan Volkswagen in Duitsland.

Binnen de groep zit het vooral het merk Volkswagen, dat de helft van de totaalverkoop van de gelijknamige groep voor zijn rekening neemt, in zak en as. De problemen zijn velerlei. Naast de moordende concurrentie en de torenhoge loonkosten, blijven ook de energie- en materiaalprijzen het merk parten spelen, vooral door de afsnijding van Russisch gas in Duitsland. Daarnaast is ook het succesvolste merk van Europa niet immuun voor de prijzenoorlog, wat de marges onder druk zet. En dan zijn er nog de kopzorgen met zijn softwaredepartment CARIAD, dat de ene mislukking op de andere stapelt, en handenvol geld kost in de omslag naar het softwaregebaseerde voertuig van de toekomst.

Uitgejoeld en uitgefloten

De nervositeit stijgt. Dat mocht Blume aan den lijve ondervinden. Toen hij vorige week zijn personeel toesprak, een menigte van 15.000 man, moest hij minutenlang wachten alvorens het gejoel en gefluit vanuit de zaal verstomd was. Maar hij maakte de rake vergelijking dat de familie Volkswagen niet meer kan rekenen op zijn suikernonkel die op het einde van de maand de rekening bijpast. Die suikernonkel is de Chinese markt, waar Volkswagen zijn leiderspositie is verloren aan BYD. De winsten die daar werden geoogst zijn tot de helft geslonken.

De mix van overkoepelende Europese (CO2-boetes) en lokale Duitse politiek (het wegvallen van subsidies voor elektrische auto’s) dreigt toxisch te worden voor de volledige Duitse auto-industrie volgens experten. “De winnaar is de auto-industrie in China, die haar kostenvoordeel met elektrische auto’s voortdurend vergroot.” waarschuwt Ferdinand Dudenhöffer van het gerenommeerde Center Automotive Research.

Alhoewel ook Blume de vinger op de wond legt van met uitbreiding de hele Europese auto-industrie is er met zijn rampscenario enige oorlogstaal gemoeid als verantwoording voor mogelijke fabriekssluitingen. De Duitse vakbonden willen niet horen van dit scenario en dreigen met pijnlijke stakingen. Maar het management zit niet stil. Als crisismaatregelen verving het bedrijf zijn financieel directeur en verscheurde een dertig jaar oud akkoord met de vakbonden over jobgaranties tot 2029. Dit maakt de weg vrij om vanaf juli volgend jaar vergaande ontslagrondes door te voeren.

Momenteel is het scenario van de door zijn lemen voeten zakkende gigant Volkswagen niet nakend.  De boekhouding noteert weliswaar dalende winstcijfers, de tabellen staan nog altijd netjes in het zwart. Dit jaar heeft de groep (niet het merk) al 2,5 miljard euro winst geboekt. Nog altijd een schril contrast met sommige andere spelers die al decennia verlieslatend zijn. Maar wat vandaag niet is, kan morgen komen. Ook in Wolfsburg.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon