Sinds 1 januari 2021 geldt de Euro 6-norm voor nieuwe wagens. Intussen werkt het Europees Parlement aan de volgende fase van een verschoningsbeleid van het Europese wagenpark: de Euro 7-norm. Die moet tegen 2025 leiden tot een verlaagde uitstoot van NOx, CO2 en fijnstof en voorziet ook strengere testprocedures in realistischere omstandigheden. Een vooruitzicht dat de autosector niet meteen blij stemt, want er wordt gevreesd dat de Euro 7-norm het einde van de verbrandingsmotor zal betekenen.
Drastische maatregelen
De modaliteiten en de datum van de invoegetreding van Euro 7 liggen nog niet definitief vast, maar de grote lijnen zijn wel al bekend. Eerst en vooral zullen de toegelaten uitstootwaarden drastisch dalen. De NOx-uitstoot die volgens de huidige Euro 6-norm op 60 mg/km ligt, moet zakken naar 30 mg/km voor Euro 7A en vervolgens naar 10 mg/km voor Euro 7B. Voor de CO2-uitstoot is een daling van respectievelijk 66% en 90% voorzien, terwijl de uitstoot van fijnstof met een factor 6 en 10 zal moeten zakken. Daarnaast moeten deze waarden in alle omstandigheden – dus ook onder zware belasting en op grote hoogte – gerespecteerd blijven, en dat gedurende 15 jaar of 240.000 km.
De autosector heeft twijfels over de technische haalbaarheid van de Euro 7-norm, die wellicht enkel bereikt zal kunnen worden met plug-inhybride aandrijvingen. Dit zal de wagens aanzienlijk duurder maken, met het gevolg dat mensen waarschijnlijk langer met hun huidige auto’s zullen blijven rijden, wat dan weer tot een dalende verkoop van nieuwe modellen zal leiden.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be