In 2009 werd de auto-industrie hard getroffen door de economische crisis en kwamen de Duitse autofabrikanten op het idee om een premie voor nieuwe voertuigen in te voeren. Die bonus van € 2.500 heeft de verkoop in het land een serieuze duw in de rug gegeven, met meer dan 700.000 geregistreerde nieuwe auto’s, een stijging van 23% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Elf jaar later zijn de omstandigheden veranderd, maar is de situatie gelijk: sinds de Covid-19-crisis worden geen nieuwe auto’s meer verkocht en daarom roept Ralf Brandstätter, de verkoopdirecteur van Volkswagen, op tot de invoering van een soortgelijke regeling als in 2009. In een interview met het Duitse dagblad “Handelsblatt” zei hij dit: “Het werkte in het verleden goed. In deze situatie zou een aantrekkelijke bonus het gemakkelijker kunnen maken om moderne voertuigen met verbrandingsmotoren terug te nemen. We zouden zo uit de crisis kunnen komen, op koers naar een groenere toekomst.”
Ondanks de huidige crisis wil Brandstätter het huidige beleid van de groep behouden: “Volkswagen houdt vast aan de bestaande klimaatdoelstellingen. Klimaatbescherming blijft een taak voor de mensheid. De coronapandemie zal hier niets aan veranderen.” De fabrikant uit Wolfsburg kan alvast rekenen op de steun van toppoliticus Stephan Weil, die al sprak over een ecologische premie voor nieuwe voertuigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be