Automarkt

Ford begraaft ook Focus

Ook Ford zet de elektrificatie in. En dat betekent dat weldra enkele klassiekers uit het gamma verdwijnen. Na de Fiesta in 2023, wordt ook de Focus in 2025 ten grave gedragen. Betekent dit het einde van de betaalbare middenklassewagens op onze markt?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 21 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Net zoals alle automerken is ook Ford zijn gamma grondig aan het herschikken met het oog op de overgang naar elektrische wagens die vanaf 2035 verplicht zijn in de Europese Unie. Dit betekent dat er tal van nieuwe elektrische modellen in de pijplijn zitten en dat er ook enkele vertrouwde modellen uit het aanbod geschrapt zullen worden. Bij Ford is dat het geval met de Fiesta die in 1976 op de markt kwam en in 2023 uit de catalogus verdwijnt, twee jaar later gevolgd door de iconische Focus, die in 1998 werd gelanceerd en jarenlang het kernmodel in het gamma was.

Ford Focus

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuwe technologie

Hoe is dit kunnen gebeuren? Wel de elektrische transitie heeft geleid tot nieuwe modellen met andere specificaties en nieuwe technologie die op een specifiek platform worden gebouwd. Dit in tegenstelling tot de eerste generatie elektrische wagens die gewoon een variant waren van de bestaande modellen met een verbrandingsmotor. Aangezien de Fiesta en de Focus tot die ‘klassieke modellen’ behoren stond hun einde dus in de sterren geschreven.

Althans in Europa, want in tal van andere contreien zal de Focus nog steeds van de band blijven rollen, omdat men daar minder vaart zet achter de overgang naar de elektrische auto en nog geruime tijd modellen met verbrandingsmotoren zal blijven aanbieden.

Ford Puma

Einde betaalbare middenklassers?

Die exit van de Fiesta en de Focus heeft ook te maken met de tanende populariteit van de klassieke berlines en hatchbacks op de Europese markt ten voordele van crossovers en SUV’s. Dat zie je ook bij Ford waar vooral de Puma (die op de Fiesta is gebaseerd) wel als warme broodjes de deur van de dealers uitgaat, terwijl ook de Ecosport en de Kuga aan populariteit winnen.

Wel moet de consument daarvoor iets dieper in zijn portemonnee tasten. Want terwijl een Fiesta voor een goede 21.000 euro van eigenaar verandert, moet je voor een Puma toch al gauw 3.000 euro meer ophoesten. Noteer daarbij dat Ford eerder al zijn traditioneel instapmodel Ka schrapte, die lange tijd voor minder dan 10.000 euro stond geprijsd, en het is duidelijk dat de ‘budgetwagen’ stilaan van de markt verdwijnt. En dat zal betekenen dat ook steeds minder mensen zich nog een nieuwe wagen zullen kunnen veroorloven…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon