De dieselmotoren van Volkswagen blijven voor heibel zorgen. Herinner nog de ‘Dieselgate’ in 2015 toen aan het licht kwam dat de motorsoftware gemanipuleerd werd om gunstigere uitstootresultaten te bekomen tijdens de testprocedures. Het kwam tot een rechtszaak die niet alleen gesjoemel bij de Duitse autogroep, maar ook bij tal van andere merken aan het licht bracht.
Nu is er blijkbaar weer een nieuwe ‘onregelmatigheid’ geconstateerd, meldt Automotive News. Op de turbodieselmotoren van Volkswagen zou de ‘temperature window’ software de uitlaatgasrecirculatieklep manipuleren in bepaalde omstandigheden, zodat er meer stikstof wordt uitgestoten in reële rijomstandigheden.
Dit werd vastgesteld bij VW-rijders in Oostenrijk. Bij een buitentemperatuur onder 15°C of boven 33°C, of boven de 1.000 meter hoogte zou deze klep desactiveerd worden door deze software om slijtage of verstoppingen in motor de te voorkomen, maar met het gevolg dat er dan meer stikstof vrijkomt.
Nieuw EU-onderzoek naar sjoemelsoftware
Advertentie – lees hieronder verder
Daarmee voldoet de VW TDI natuurlijk niet meer aan zijn homologatievoorwaarden die in principe ten allen tijden gerespecteerd moeten worden als de motor draait. Vandaar dat de Europese Unie een onderzoek instelt, want de vergelijking met de ‘sjoemelsoftware’ op de VW EA 189 die in 2015 aan het licht kwam, dringt zich natuurlijk op.
Voorlopig is het nog wachten op een officieel bericht van zowel de Europese Unie als Volkswagen op deze aanhoudende geruchten die Automotive News naar buiten bracht.
Momenteel zouden de adviseurs van het Europees Gerechtshof zich buigen over deze zaak om uit te zoeken of de aantijgingen gegrond zijn. Mocht er opnieuw ‘sjoemelsoftware’ in de VW-motoren ontdekt worden, dan zal een nieuwe rechtszaak tegen de constructeur voor het Europees Gerechtshof moeilijk af te wenden zijn. Zeker niet bij recidive. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be