De huidige generatie auto’s pakt wel uit met knappe, geavanceerde technologie voor de geëlektrificeerde aandrijvingen, de veiligheidsuitrusting en de connectiviteit, maar tegelijkertijd lijkt de basiskwaliteit van de wagens er niet op te verbeteren en gaat die er zelfs op achteruit. “De nieuwe auto’s worden steeds slechter”, dat is de flagrante conclusie van de grote ADAC Autotest, waarbij de materiaal- en bouwkwaliteit van een breed gamma auto’s werd onderzocht en vergeleken met de vorige perioden.
De kwaliteitstest geeft eveneens inzicht waar het aan het mislopen is. De hele technologische revolutie in de autosector kost de industrie een massa geld en dat moet natuurlijk doorgerekend worden aan de eindgebruikers. Maar om het prijskaartje voor de klant toch nog enigszins onder controle te houden, wordt er vaak meer bespaard op de afwerkingskwaliteit en de aangewende materialen in het interieur.
Meer harde plastic bij premiums
Een veelgebruikte truc is dat voor bovenste delen van het dashboard, waarmee de inzittenden meer in contact komen, een aangename schuimgevulde coating wordt gebruikt, terwijl er op de lagere, minder opvallende delen vooral goedkoop en hard plastic te vinden is.
Voorheen kwam je dat vooral tegen in de lagere, goedkopere gamma’s. Maar tegenwoordig komt dat ook steeds meer voor op premiummodellen, volgens ADAC, die het voorbeeld van de Mercedes C-Klasse aanhaalt, waarvan de afwerkingskwaliteit van het huidige model volgens hun onderzoek beduidend minder is dan bij de vorige generatie.
Advertentie – lees hieronder verder
ADAC merkte een gelijkaardige trend op bij de modellen van de VW Groep, waar de kwaliteit van bijvoorbeeld de huidige Audi A3 en VW Golf minder is dan voorheen. Nochtans kan het anders, waarbij ADAC het voorbeeld van de Volvo XC40 aanhaalt die merkelijk beter scoort dan zijn concurrenten in het segment van de compacte SUV’s.
Topmerken bieden nog steeds topkwaliteit
Niet onverwacht laat ook de kwaliteit van de kleinere wagens steeds meer te wensen over volgens ADAC, want dat zijn sowieso modellen met kleine winstmarges zodat er vaak niets anders opzit dan te besparen op de afwerkingskwaliteit als men een competitieve marktprijs wil aanhouden.
Tegelijk scoren ook de modellen die aanzienlijk duurder werden beter, zoals de Renault Zoe, de Honda e, de BMW i3 en de Mini Cooper S. Hetzelfde geldt voor de absolute Duitse premium automerken Porsche, BMW, Mercedes en Audi, die nog steeds geen steken laten vallen, maar voor die topkwaliteit natuurlijk wel een navenant prijskaartje aanrekenen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be