De tijden veranderen … Lotus heeft weldra alleen nog een Brits verleden. Het merk werd in 2017 namelijk aangekocht door de Chinese groep Geely, die het naar een hoger niveau wil tillen op industrieel vlak. We verwachten vier nieuwe modellen die zich vooral richten op het grote publiek: twee SUV’s, een grote coupé en ook nog een kleine sportcoupé, volledig in de traditie van het merk.
Een fabriek in Wuhan…
Lotus heeft zojuist zijn nieuwste auto met verbrandingsmotor onthuld: de Emira. De toekomst van het merk zal echter Chinees en elektrisch zijn. De constructeur bereidt immers zijn lancering voor in eigen land. De nieuwe Lotus Technology divisie zal zijn hoofdkantoor hebben in China, in de stad… Wuhan. Er komt ook een enorme fabriek op deze locatie, waarvoor een investering van ongeveer € 1 miljard is voorzien.
Twee SUV’s
Lotus wil het stadium van nicheconstructeur ontgroeien en modellen voor een breed publiek gaan produceren. De eerste nieuwigheid: een grote elektrische SUV (met codenaam Type 132) wordt volgend jaar verwacht. Het wordt een voertuig ter grootte van een Audi e-tron dat dus wellicht meer dan twee ton zal wegen. Dus een corpulente Lotus, waarmee de puristen van het merk niet blij zullen zijn … In 2025 lanceert Lotus dan een tweede SUV (codenaam Type 134), die iets kleiner wordt (vergelijkbaar met de Audi Q5 en BMW X3).
Advertentie – lees hieronder verder
Een coupe en een sportcoupé
Voor 2023 plant Lotus nog een grote vierdeurscoupé (Type 133) in het E-segment (Audi e-tron GT type). Tot slot verwachten we in 2026 een kleine sportcoupé op batterijen (Type 135), die samen met Alpine zal worden ontwikkeld en waarvan we hopen dat hij erg sierlijk zal zijn.
Deze sportcoupé wordt geproduceerd in Groot-Brittannië, in de huidige fabriek van Lotus in Hethel. Hier wordt ook de toekomstige elektrische hypercar geassembleerd: de Evija. En de Engelse fabriek produceert ook nog steeds de Emira, de laatste benzineauto van het merk.
Welke prestaties?
Lotus heeft nog niet veel technische details verstrekt over zijn toekomstige nieuwe modellen. We weten alleen dat ze gebaseerd zullen zijn op een nieuw gemeenschappelijk platform (Lotus Premium Architecture) en dat ze een batterij van 92 tot 120 kWh zullen krijgen, afhankelijk van de versie.
Deze batterij kan een spanning van 800 Volt aan, en is dus geschikt voor snelladen. Wat de prestaties betreft geeft Lotus alleen aan dat de krachtigste modellen de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden zullen voltooien. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be