Uit onze Gocar DATA-analyse van het Belgische aanbod van tweedehandse voertuigen en nieuwe stockwagens in functie van hun bouwjaar en koetswerkvorm, stellen we vast dat de SUV de stadswagen heeft onttroond, althans als we alleen de meest recente modellen bij de zaak betrekken. Stadswagens die tussen 2006 en 2019 voor het eerst werden ingeschreven, blijven het meest vertegenwoordigd, maar de voorsprong op alle andere types (berlines, breaks, coupés, cabrio’s, lichte vrachtwagens en monovolumes, op de eerste grafiek onder dit artikel door grijze lijnen voorgesteld) wordt alsmaar kleiner naarmate dat ze jonger worden.
Van alle stockwagens van bouwjaar 2020 die momenteel te koop worden aangeboden, is maar liefst 26,61% een SUV en 21,39% een stadswagen. Het verschil tussen beide groepen valt al bij al nog mee, maar weet dat de vergelijking met auto’s van 2006 ronduit enorm is: dat aanbod bestaat voor slechts 5,86% uit SUV’s en voor 38% uit stadswagens.
Dus…
De populariteit van SUV’s gaat effectief vooral ten koste van stadswagens, want deze voertuigen verliezen zomaar eventjes 16,61% van de koek, nog steeds rekening houdend met het huidige aanbod in functie van het bouwjaar tussen 2006 en 2020. Kleine hatchbacks worden daarin gevolgd door berlines (-6,92%), coupés/cabrio’s (-4,73%) en monovolumes (-4%). SUV’s zijn trouwens niet de enige “winnaars”, want uit dezelfde analyse blijkt dat ook breaks en lichte vrachtwagens meer vertegenwoordigd worden naarmate dat ze jonger zijn (respectievelijk 2,05% en 2,88% winst tussen 2006 en 2020).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be