Auto-industrie

Renault: “Ban op verbrandingsmotoren pas vanaf 2040”

In juli maakte de Europese Commissie bekend dat ze de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 in de hele Europese Unie verbieden. Daar kwam heel wat reactie op. Ook vanuit de auto-industrie. Nu pleit Renault om deze deadline met 5 jaar te verlengen, omdat elektrische wagens nog te duur zijn voor het grote publiek.

Geschreven door Alain De Jong | 10/09/2021

Het voorstel van de Europese Commissie om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren stop te zetten vanaf 2035 moet wel nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement, maar het ziet ernaar uit dat de Europeanen vanaf die datum emissieloos zullen gaan rijden.

Intussen zijn lobbyisten en actiegroepen die hiermee niet akkoord zijn, stevig aan het werk om deze maatregel teniet te doen, te versoepelen of uit te stellen. Zo stelde de Italiaanse minister van Ecologische Transitie, Roberto Cingolani, al een ‘ecopass’ voor de Italiaanse sportwagenmerken voor, waarvoor de verbrandingsmotor volgens hem een cruciaal element in hun DNA is.

Elektrisch te duur voor Jan Modaal

Nu komt er een gelijkaardige oproep van Renault. Gilles Leborgne, het hoofd van de ingenieursafdeling van het Franse merk, pleitte in een interview op het autosalon van München voor een uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren tot 2040.

Volgens Leborgne is “de deadline van 2035 minstens 5 jaar te vroeg, omdat ook dan volledig elektrische auto’s nog te duur zullen zijn voor het brede publiek. Auto’s moeten immers ook betaalbaar blijven voor de kleine man. Om de vrijheid van mobiliteit voor iedereen te vrijwaren, wil de Franse autogroep daarom zeker de meer betaalbare hybrides kunnen blijven aanbieden tot 2040.”

E-Tech

Gilles Leborgne benadrukt “dat Renault zeker niet tegen elektrische wagens is, maar dat het tempo van de elektrificatie te hoog ligt om de producten voor iedereen toegankelijk te houden.”

In het gamma van de Renault-merken is de elektrificatie trouwens al stevig ingezet. Tegen 2030 zal het sportieve merk Alpine 100% elektrisch zijn en het aanbod van Renault zal voor 90% uit geëlektrificeerde modellen bestaan.

Enkel budgetmerk Dacia hinkt wat achterop met een vooruitzicht van slechts 10% van het aanbod dat dan aan de stekker zal hangen.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook