Auto-industrie

Renault in joint venture met Geely

Renault gaat samenwerken met het Chinese Geely voor de commercialisatie van hybride en elektrische voertuigen op de belangrijke Aziatische markten die ook de Westerse automerken niet meer links kunnen laten liggen.

Geschreven door Alain De Jong | 11/08/2021

Automotive News meldt dat Renault en de Geely Holding Group een partnership aangaan om de expansie van het Franse merk op de Chinese en andere Aziatische markten te ondersteunen.

Renault was al langere tijd aanwezig op de Chinese markt, maar dan met een andere Chinese partner, Dongfeng. Maar aan die samenwerking kwam een einde in april 2020. Hierbij lag de focus vooral op bedrijfsvoertuigen en elektrische wagens bestemd voor China.

Met deze joint venture wil Renault zijn activiteiten in de regio weer aanzwengelen, met een focus op China en Zuid-Korea. Het doel is in een eerste fase verschillende hybride modellen onder het Renault-label op de markt te brengen, die gebruik zullen maken van de technologie en de productiefaciliteiten van Geely.

Hierbij zal Renault zich toeleggen op de verkoop en de marketing. Later zullen beide merken ook gemeenschappelijke elektrische modellen ontwikkelen en commercialiseren.

Geely ging al eerder in zee met Westerse partners. Zo werd met Daimler in 2019 een deal gesloten om onder het Smart-label elektrische wagens met Geely-technologie op de markt te brengen via het Daimler dealernetwerk.

De joint venture met Renault is op een gelijkaardig model gebaseerd, maar de bedrijven benadrukken dat beide samenwerkingsverbanden wel volledig los van elkaar blijven staan.

Einde Renault-Nissan-alliantie?

Alliance Nissan Renault

Nu valt af te wachten wat de impact van deze deal met Geely zal zijn op de Renault-Nissan-alliantie, aangezien het Japanse merk nog steeds samenwerkt met Dongfeng.

Het persbureau Reuters meldde namelijk dat de leiding van Nissan niet vooraf op de hoogte was gebracht van de joint venture met Geely en dat er dus waarschijnlijk nog het een het ander moet worden uitgepraat.

Renault en Nissan werken namelijk al lang samen voor de ontwikkeling, de productie en de commercialisatie van hun modellen, die de platforms en tal van componenten delen om de productiekosten en andere kosten te beperken.

Toch houdt deze nieuwe deal tussen Renault en Geely steek omdat de automerken wereldwijd sterker inzetten op benzinehybride voertuigen die er beter in slagen om te voldoen aan de steeds strengere emissienormen dan de modellen met alleen een benzinemotor.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook